Musk experimenteert met X: sommige gebruikers krijgen geen links of titels van artikels te zien

In augustus had Elon Musk, eigenaar van X, al laten vallen dat hij van plan was om hyperlinks en titels van nieuwsartikels te verbergen op het platform. Nu start hij met een testfase.

Waarom is dit belangrijk?

Musk is geen grote fan van traditionele media. Hij wil van X, het voormalige Twitter, het belangrijkste platform maken waar mensen hun nieuws halen. Bovendien gelooft hij dat journalisten die rechtstreeks via X publiceren een groter bereik zouden hebben. De succesvolle diepte-interviews van Tucker Carlson, het voormalige boegbeeld van het Amerikaanse Fox News, geven hem enigszins gelijk. Het verbergen van links naar nieuwsberichten lijkt dan weer een stap terug.

In het nieuws: Sommige gebruikers van X krijgen geen titels meer te zien.

Sommige X-gebruikers kregen deze morgen tweets (of X-jes) te zien waar alleen een foto op stond. Het is geen bug, maar de testfase van een nieuw idee van Elon Musk, meldt de zakennieuwssite CNBC.

  • Eerder argumenteerde Musk dat het “de esthetiek sterk zou verbeteren”, als er geen linken of titels meer zouden verschijnen in de berichten.
  • Daarnaast moet het de grootte van berichten kleiner maken, waardoor er meer berichten tegelijkertijd zichtbaar zijn. Musk zou volgens Fortune vinden dat de nieuwsberichten te veel plaats innemen op X.
    • Musk hoopt dat journalisten en mediabedrijven op deze manier minder lui zijn in het tweeten, en meer nadenken over hoe ze hun bericht boeiend kunnen maken. Dit zou clickbait moeten tegengaan.
    • Toch komt er al veel kritiek op. Enerzijds wordt Musk verweten een oorlog te voeren tegen de journalistiek. Anderzijds is er de praktische kant. Doordat nieuwsberichten alleen als foto verschijnen, is het niet mogelijk om foto’s van artikels te onderscheiden. Wie dus denkt op een foto te klikken, kan naar een nieuwssite verwezen worden. Vice versa kunnen mensen die interesse hebben in bepaalde thema’s ze over het hoofd zien, omdat ze denken dat de afbeelding een gewone afbeelding is, en geen verborgen link naar een artikel.
  • Wie dus een link wil delen via X, moet de titel nog eens overtypen. Anders verschijnt alleen de afbeelding in de tweet. Wie daarop klikt wordt wel doorverwezen naar het artikel.
  • Nog een detail: externe links worden op X hoe dan ook al behandeld met een lagere prioriteit. Dat bleek toen Musk het algoritme van het platform deelde.

Rode cijfers

  • Sinds de overname van X door Musk, dalen de advertentie-inkomsten fors. Reuters meldt een daling van 55 procent tegenover een jaar geleden. 
  • Zelf streeft hij met het platform een “dorpsplein” na, waar een brede waaier aan meningen en debat zou bestaan. Om die reden loste hij de teugels van de content-moderatie om de vrijheid van meningsuiting op X te verhogen.
  • Dit is waar heel wat adverteerders hebben afgehaakt. Ze vrezen dat er meer haatdragende berichten op het platform zouden verschijnen. Vervolgens zouden ze X betalen om met hun advertenties tussen boodschappen te staan waar ze helemaal niet achter staan, en dat willen ze niet.
  • De nieuwe CEO, Linda Yaccarino, is belast met de taak om de adverteerders terug naar het platform te krijgen. Ondertussen probeert Musk om van X een one-size-fits-all product te maken. Zo wil hij naast de klassieke berichten van 280 tekens ook sportclips, videobellen en betalingen integreren in de app. (kg)
Meer