© AFP

Het ene na het andere megasucces: hoe Michael Jordan rijk werd met neus voor zaken doen

De rijkste atleet ooit was hij al. Maar nu springt Michael Jordan ook de top 400 rijkste Amerikanen binnen. En dat dankt hij niet aan zijn basketbal-skills, wel aan zijn neus voor zakendoen.

Nina Bernaerts

Drie miljard dollar. Daarmee koopt Michael Jordan voor zichzelf de 379ste plek op de ranglijst van financieel magazine Forbes. Elk jaar lijsten zij de 400 rijkste Amerikanen op. Wie op de lijst wil geraken, moest dit jaar al een vermogen hebben van 2,9 miljard. Met 3 miljard haalt Jordan het dus maar nipt. Vorig jaar moest Jordan, maar ook Oprah Winfrey, nog de duimen leggen voor andere superrijken. Maar kijk, een gouden businessdeal brengt de gepensioneerde basketter nu alsnog tot in het select kransje.

In 2022 had Jordan nochtans ‘maar’ 1,7 miljard. Dat hij er op een jaar tijd meer dan een miljard bijkreeg, heeft alles te maken met de Charlotte Hornets. Het basketbalteam uit North Carolina werd door Jordan gekocht in 2010, toen nog de Charlotte Bobcats. Hij telde voor de club 275 miljoen dollar neer, een vooruitziende deal, want pas daarna kende de NBA een explosieve groei. Toen Jordan deze zomer besliste een stuk van zijn aandeel in de club te verkopen, werd de deal door sportzender ESPN op 3 miljard dollar geraamd.

(Lees verder onder de foto)

© AFP

His Airness

De deal lijkt exemplarisch voor het zakenimperium dat Jordan kon opbouwen. Van de NBA zelf ving hij voor zijn basketbalcarrière ‘maar’ 94 miljoen dollar. Maar dat kon de ster toen al niet deren. Nog voor hij goed en wel gerekruteerd werd door de NBA, had hij al een sponsorcontract met Nike. Wat hij vooral te danken heeft aan zijn mama. Jordan zelf had zich al verlekkerd op Adidas als sponsor, maar zijn moeder raadde toch aan verder te kijken. En zo geschiedde in 1984. Volgens gespecialiseerde pers tekende Jordan toen voor 5 procent van de inkomsten van het merk. En die zou hij vandaag nog krijgen. Niet onverdiend, de Jordan-lijn was ook voor Nike een instant succes en is tot op vandaag één van de beste verkochte Nike-schoenen en verantwoordelijk voor zo’n 10 procent van de omzet van het merk. Het leverde Jordan ook de titel ‘His Airness’ op en Ben Affleck maakte er zelfs een film over.

De bedrijven en merken waarin Jordan nog investeert, zijn niet op één hand te tellen. Van een koptelefoonmerk over een platform voor freelancers tot een e-sportsmerk. Hij heeft ook een keten van restaurants, ‘Michael Jordan’s Steak House’, die alleszins succesvol genoeg is om dit jaar nog een vestiging te openen in Zuid-Korea. Samen met drie andere voormalige NBA-spelers richtte hij ook een premium tequila-merk op. Daarnaast laat hij zich in de watten leggen als het gezicht van het sportdrankmerk Gatorade en Wheaties cornflakes.

Het legt hem allemaal geen windeieren. Sinds 2015 is hij miljardair en in 2020 sprong hij over de 2 miljard. Door corona verloor hij hier en daar wat inkomsten, maar die financiële dip lijkt in 2023 helemaal te zijn uitgewist. “Jordan kan drie megasuccessen op zijn naam schrijven”, zegt zakenpartner Ted Leonsis. “De meeste ondernemers kunnen misschien één keer echt succesvol zijn. Maar MJ was succesvol als basketter, als eigenaar van een team en als sportmerk.”