Is het jou ooit opgevallen? Waarom alle treinen in ons land links rijden
Wie regelmatig de trein neemt, heeft het misschien al opgemerkt: de treinen in ons land rijden allemaal aan de linkerkant van de weg. Opvallend, want al het overige verkeer doet dat niet. Zelfs onze boten varen rechts. Hoe komt het dat de trein zo’n uitzondering is? En waarom rijden de treinen in Nederland dan wel normaal? Wij vroegen het aan de NMBS.
“Om het antwoord te kennen op deze vraag, moeten we zo’n 200 jaar teruggaan in de tijd”, vertelt Bregt Brosens, historicus bij de NMBS. “In 1835 had België een primeur te pakken: ons land kreeg toen de eerste spoorweg op het Europese vasteland. Die reed tussen Brussel en Mechelen. De roots van de stoomlocomotieven liggen echter in het Verenigd Koninkrijk. Over Het Kanaal had men op dat moment al tien jaar ervaring. Het land was een inspiratie voor onze ingenieurs. Het is daarom ook dat al onze treinen nog altijd links rijden, en de seinrichting aan de linkerkant werd geplaatst.” Op dat moment stelde men zich daar ook nog weinig vragen over. Er was nog maar amper verkeer op de weg.
Maar er is een grote uitzondering op de regel. “Dat is het geval tussen het Luikse dorpje Montzen en de Duitse grens”, vertelt Brosens. “Daar heb je een gemeenschappelijk baanvak met Duitsland en rijdt de trein wel rechts.”
Dat is trouwens ook het geval in landen zoals Nederland, Polen, Turkije en Denemarken. Zij kozen voor de rechterkant van de weg, naar het voorbeeld van de Franse keizer Napoleon. Landen die wel het Britse voorbeeld volgen zijn Italië, Zweden en India. In dat laatste land is dat nog een overblijfsel van het koloniale beleid van het Verenigd Koninkrijk.
En er zijn nog uitzonderingen in ons land...
In sommige situaties rijden onze treinen toch op het rechtse spoor. Dat is bijvoorbeeld het geval als er infrastructuurwerken zijn. “Zoiets noemen we dan ‘tegenspoor’. De trein rijdt dan expres aan de verkeerde kant. Dat kan ook het geval zijn als er voorwerpen op het spoor liggen, er een ongeval is gebeurd of als een trein pech heeft.” Toch iets om eens over na te denken wanneer je de volgende keer uit het raam van je trein staart.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Waarom het grootste elektrische voertuig ter wereld nooit hoeft op te laden
Deze ‘eDumper’ is het grootste elektrische voertuig ter wereld. De machine weegt van zichzelf al 45.000 kilo en dan moet hij nog volgestort worden met rotsen. Toch hoeft de kiepwagen in theorie nooit opgeladen te worden en dat heeft te maken met ... hoe het voertuig remt. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming