© Belga

Forse reorganisatie FrieslandCampina: fabriek in Lummen blijft, maar nog geen duidelijkheid over eventueel jobverlies

Het Nederlandse zuivelbedrijf FrieslandCampina gaat fors reorganiseren. Daarbij zullen ook banen verloren gaan. Het bedrijf zegt wel dat het geen productielocaties sluit. Een daarvan is de fabriek in Lummen. Het is nog niet duidelijk wat daar de precieze gevolgen gaan zijn.

Koen Luts/Belga
Bron: BELGA

Het concern kondigde deze zomer al aan dat het de kosten kritisch ging bekijken, na tegenvallende halfjaarcijfers. Jaarlijks wil het nu 400 miljoen tot 500 miljoen euro bezuinigen. Met de reorganisatie wil FrieslandCampina de winstgevendheid verbeteren en zich meer gaan richten op duurzame groei. Volgens topman Jan Derck van Karnebeek is de ingreep bij het bedrijf nodig om “aantrekkelijk te blijven voor de leden-melkveehouders, medewerkers en klanten”.

Hoeveel banen gaan verdwijnen, is nog onduidelijk. De komende maanden zullen de beoogde kostenbesparingen verder worden uitgewerkt. De gehele onderneming moet bezuinigen, waarbij het zwaartepunt op de ondersteunende functies zal liggen. Productielocaties worden niet gesloten, aldus FrieslandCampina.

Een van die productielocaties is de vestiging in Lummen. Daar leggen ze zich toe op roomspecialiteiten, slagroom en roombereidingen voor de professionele markt, dus voor patissiers en chefs.

© Koen Luts

Efficiënter

Volgens de Nederlandse woordvoerder van FrieslandCampina, Jan-Willem ter Avest, weten ze nog niet hoe ze 400 tot 500 miljoen gaan besparen. “We moeten nog adviezen vragen aan de centrale ondernemingsraad, de werknemersorganisatie binnen onze onderneming. Doel is dat we kritisch gaan bekijken hoe we efficiënter kunnen gaan werken. We maken heel wat producten en soms zijn er veel wisselingen waardoor de machines stil staan. Dat kan misschien efficiënter. Onkosten kunnen ook gedrukt worden door dezelfde verpakking te gebruiken. De jongste jaren zien we een neerwaartse trend met zeer teleurstellende resultaten. Daarom moet het tij nu keren. Dat is moeilijk, maar noodzakelijk. FrieslandCampina is eigendom van een coöperatie met als doel melk te verwerken zodat onze melkveehouders inkomsten hebben. Winstgevendheid is belangrijk voor ons en een goede melkprijs is belangrijk voor onze leden. Dan kunnen zij investeren in de toekomst van hun bedrijf.”

Een deel van de jaarlijkse besparingen zal volgens het concern nodig zijn om inflatie te compenseren. De rest zal “evenredig worden verdeeld tussen investeringen in duurzame groei en het verhogen van de nettowinst van het bedrijf”.

FrieslandCampina is één van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld, met ruim 15.000 leden-melkveehouders in België, Nederland en Duitsland. De groep telde vorig jaar 22.715 werknemers wereldwijd, onder wie ongeveer 1.250 in België. De melkreus heeft naast een commerciële zetel in Gent productiesites in Aalter, Bornem en Lummen. Die zijn gespecialiseerd in de productie van lang houdbare melk en zuiveldranken, room en desserts. De coöperatieve is bekend van merken als Campina, Joyvalle, Cécémel en Fristi.

© Koen Luts

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer