Megafusie in wielerland afgeblazen: Jumbo-Visma en Soudal-Quick.Step blijven zelfstandig

De veelbesproken fusie tussen de wielerploegen Soudal-Quick.Step en Jumbo-Visma is van de baan, zo melden zowel Belgische als Nederlandse media en wordt ook bevestigd door Jumbo-Visma. Het zou te kort de dag zijn om de fusie nog af te ronden voor het nieuwe wielerseizoen begint.

Wat voorafging: Patrick Lefevere, de CEO van Soudal-Quick.Step bevestigde vorige zaterdag dat Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step al maanden met elkaar in gesprek om al vanaf volgend seizoen een fusieploeg te vormen. Dat zou op sportief vlak een aardverschuiving zijn. Maar hij schreef ook dat er snel duidelijkheid moest komen.

  • De fusiegesprekken waren ingegeven door het voornemen van supermarktketen Jumbo om zich terug te trekken als hoofdsponsor van de zeer succesvolle Nederlandse ploeg Jumbo-Visma.
  • Aan de andere kant zochten Patrick Lefevere (20 procent van het kapitaal) en de Tsjechische magnaat Zdenek Bakala (80 procent) een manier om hun aandelen in Soudal-Quick.Step deels of gedeeltelijk te verzilveren.
  • Parallel onderhandelde Jumbo-Visma ook met de Amerikaanse techreus Amazon over een mogelijke sponsordeal.

Alles bij het oude

De jongste ontwikkelingen: Het lijkt allemaal op niets uit te draaien.

  • Zowel Belgische als Nederlandse sportmedia vingen deze namiddag op dat het fusieplan verlaten wordt, ondanks de intentieverklaring van eerder dit jaar. Er zouden te veel praktische en juridische obstakels zijn.
  • Wat later volgde de bevestiging door Jumbo-Visma: “Vanmiddag is het team ingelicht dat van een fusie geen sprake zal zijn. Het was één van onze opties die we onderzochten.”
  • Verscheidene toprenners, waaronder Remco Evenepoel (Soudal-Quick.Step), hadden zich de voorbije dagen kritisch uitgelaten over de geheimdoenerij rond de fusieplannen.
  • Ook de instap van Amazon bij Jumbo-Visma is afgeblazen, ving het AD op.
  • Dat zou betekenen dat voor Soudal-Quick.Step alles bij het oude blijft, terwijl Jumbo-Visma op termijn naar een nieuwe sponsor op zoek moet naast de Noorse IT-groep Visma., als vervanger van Jumbo. In de Nederlandse pers circuleert de naam van het Nederlandse mobiliteitsbedrijf Pon.
Meer