Direct naar artikelinhoud
NieuwsWielerfusie

Fusie die wielerwereld beroerde van de baan, ook sponsor Amazon haakt af

Investeerder Zdenek Bakala (r.) blijft nog een jaar verbonden aan de ­Belgische wielerploeg van Patrick Lefevere.Beeld Photo News

De fusie tussen de wielerploegen van Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step is van de baan. Ook door de sponsoring van Amazon lijkt een streep te gaan. Jumbo-Visma wordt gered door de huidige sponsoren.

Nog geen twee weken nadat het nieuws naar buiten kwam over het samengaan van Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step, twee van de beste wielerploegen ter wereld, is het plan alweer ter ziele. Soudal-Quick Step, de ploeg van manager Patrick Lefevere en de Tsjechische miljardair en investeerder Zdenek Bakala blijft bestaan. Ook de Nederlandse ploeg, die vanaf het nieuwe jaar niet langer Jumbo in de naam voert, gaat volgend jaar zelfstandig verder.

Het nieuws over het afketsen van de samenwerking staat niet op zichzelf, zo melden bronnen rond de Jumbo-ploeg. Ook de sponsoring door Amazon, vorige week nog waarschijnlijk, lijkt nu op niets uit te lopen. Sponsor Soudal blijft zoals het er nu naar uitziet trouw aan de ploeg van Lefevere. Supermarktketen Jumbo houdt vast aan het plan om zich per 2024 terug te trekken als hoofdsponsor. In plaats daarvan wordt het gat in de financiering door het vertrek van Jumbo opgevangen door een van de huidige sponsoren van de ploeg.

Ingewijden vertellen dat het Nederlandse bedrijf PON, wereldwijd actief als fietsfabrikant maar ook als importeur van verschillende automerken, in zal stappen als nieuwe naamgevende sponsor. Onder PON valt bijvoorbeeld ook het fietsenmerk Cervélo, waarmee de Nederlandse ploeg rijdt en het bedrijf levert ook de ploegleidersauto’s van het team. Visma heeft zich als hoofdsponsor voor onbepaalde tijd aan de Nederlandse wielerploeg verbonden.

De afgelopen weken bleek dat het laten samengaan van de twee wielerploegen een complexe operatie was en leidde tot veel publieke onrust. Renners van Soudal-Quick Step spraken zich openlijk uit tegen een fusie. De teneur dat Jumbo-Visma in deze de bovenliggende partij was en de fusie meer weg had van een agressieve overname, hebben tot inkeer geleid aan Nederlandse zijde van de onderhandelingstafel, zo klinkt het.

Daarbij leken ook partners die al voor lange tijd aan de Nederlandse wielerploeg verbonden zijn steeds minder heil te zien in een mogelijke versmelting van de twee ploegen. Denk daarbij ook aan materiaalsponsor PON dat nauw verbonden is met Jumbo-Visma. Zo zijn de ploegenpresentaties de afgelopen jaren meermaals op het kantoor in Amsterdam geweest. Dat juist PON in de fusieploeg mogelijk plaats zou moeten maken voor het Amerikaanse fietsmerk Specialized was een van de breekpunten.

Het management van het huidige Jumbo-Visma hoopte door een fusie het budget te kunnen vergroten. In hun ogen is dat nodig om in de toekomst de strijd aan te kunnen gaan met ploegen als UAE en Ineos, die beschikken over meer financiële middelen. De gedachte was dat bij een fusie niet alleen de sponsoren zoals Soudal en Visma samen zouden komen, maar ook de investeerders van beide ploegen, Zdenek Bakala en de Nederlandse miljardair en zakenman Robert van der Wallen, betrokken zouden zijn. Bakala blijft nu in ieder geval nog een jaar verbonden aan de Belgische wielerploeg van Lefevere waarbij hij al sinds 2010 investeerder is.

Voorlopig heeft het huidige Jumbo-Visma, ondanks het succes van het winnen van alle drie de grote ronden, nog altijd niet de gehoopte nieuwe grote sponsor binnen kunnen halen. De ploeg verloor deze week ook haar kopman en veelwinnaar Primoz Roglic aan Bora-Hansgrohe.

De Duitse ploeg maakte de komst van de Sloveense kopman vrijdag wereldkundig. Roglic stuwde de Jumbo-ploeg in acht jaar naar grote hoogte en won onder andere drie keer de Vuelta, olympisch goud op de tijdrit en dit jaar nog de Giro.