Zelfs katholieke scholen vragen aanpassing vak godsdienst

© BELGA

Een grote meerderheid van de scholen wil de godsdienstvakken anders organiseren. Zelfs in het vrij onderwijs – met dus ook de katholieke scholen – wil twee derde van de directeurs aanpassingen.

Jens Vancaeneghem

“Een absurde puzzel.” Zo omschreef een directeur de organisatie van de levensbeschouwelijke vakken bij hem op school drie weken geleden in onze krant. Een nieuwe bevraging van de Vereniging Leidinggevenden Vlaams Onderwijs (VLVO) bij 425 directeurs leert dat wel meer directeurs vragen hebben bij de godsdienstvakken en zedenleer. In openbare scholen – die van steden en gemeenten (OVSG), de provincies (POV) en het Gemeenschapsonderwijs (GO!) – wil liefst 92 procent van de directeurs aanpassingen aan het huidige systeem. Die scholen hebben de grondwettelijke plicht de verschillende erkende levensbeschouwingen aan te bieden. De drie grootste zijn katholieke godsdienst, zedenleer en islam. De directeurs geven in de enquête aan dat het moeilijk is om de lessen in te plannen of om leerkrachten te vinden. Een groot deel zou liever een maatschappelijk-filosofisch vak in de plaats hebben.

Opvallend is dat ook een meerderheid van de directeurs in het vrij onderwijs – 65 procent – aanpassingen vraagt. Het vrij onderwijs bestaat hoofdzakelijk uit katholieke scholen, maar ook de Steinerscholen vallen daar bijvoorbeeld onder. Het is onduidelijk hoeveel katholieke scholen op de enquête reageerden. “Maar ook sommige katholieke scholen geven aan dat ze de lestijden voor godsdienst liever aan andere dingen willen besteden, zoals wiskunde”, zegt Ella Sels van VLVO. “Er is ook een tendens in onderwijs dat scholen meer autonomie willen. Ze willen meer zelf kunnen beslissen wat ze met hun uren doen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen