© Shutterstock

Daarop let een stewardess echt bij het instappen van het vliegtuig

Gordel aangetrokken, het tafeltje opgeklapt,...wie wel eens het vliegtuig neemt, weet dat het cabinepersoneel net voor het opstijgen nog even langsloopt bij alle reizigers. Maar ook bij het instappen van het vliegtuig is het vliegtuigpersoneel bijzonder alert en analyseren ze de passagier van kop tot teen.

lla

Enkele stewardessen hebben op Quora, een website waarop leden vragen kunnen stellen en hopen antwoord te krijgen, onthuld waar ze precies op letten van zodra reizigers het vliegtuig opstappen:

1. Luchtvaartpersoneel dat meereist

“Het mag dan wel een tikkeltje bizar klinken maar wij weten of een passagier werkzaam is bij een (andere) luchtvaartmaatschappij op basis van zijn gedrag”, zegt Janice Bridger, een 27-jarige stewardess. “We proberen te onthouden op welke rij deze passagiers zitten en in geval van nood zullen wij hen om hulp vragen. Zij zijn net als ons getraind en weten wat ze moeten doen als er zich aan boord of tijdens de vlucht een onaangename situatie voordoet.”

2. Sterk zijn

“Van zodra de passagiers het vliegtuig binnenstappen, bekijk ik elk van hen zeer grondig’, zegt Bridger. “Ik probeer voor mezelf een beeld te vormen en let daarbij op de fysieke uitstraling van de persoon.” Het lijkt een goed excuus om de gespierde torso van de mannelijke passagiers te bekijken maar voor Bridger gaat het verder dan dat. “Vliegen houdt altijd bepaalde risico’s in. Als er zich tijdens de vlucht een probleem voordoet, kan een sterke man of vrouw van groot belang zijn. Als ik iemand zie die er sterk en fit uitziet, probeer ik zijn of haar gezicht te onthouden. Als er zich een probleem voordoet, zal ik deze mensen om hulp vragen.”

3. Illegale praktijken

“Sommige passagiers hebben het moeilijk om hun trouwe kat of hond achter te laten”, zegt Bridger. “Maar een dier meenemen zonder het aan te geven, is in strijd met de wet. Toch hebben we wekelijks te maken met reizigers die hun huisdier proberen mee te smokkelen in hun jas, reistas of zelfs handtas. Het is aan het cabinepersoneel om onopvallend even de bagage van de reizigers te bekijken.”

4. Ziek of dronken

Net voor je het vliegtuig opstapt, vraagt het cabinepersoneel nogmaals om je boardingpass. “Dat doen we niet alleen om je te helpen je zitplaats te vinden”, biecht stewardess Myriam Mimi op. “We vragen om je boardingpass en wensen je meteen een prettige vlucht. Ik luister heel goed naar de reactie die volgt: is de passagier ziek, boos of net onder invloed van alcohol of drugs? Het is onze verantwoordelijkheid om problemen te signaleren voor ze zich daadwerkelijk stellen.” Ook wordt gevraagd aan personen met vliegangst om dat te melden aan het cabinepersoneel. “Meestal zien we vrij snel of een passagier lijdt aan vliegangst maar als we op de hoogte zijn, kunnen we die persoon beter begeleiden tijdens de vlucht.”

5. Andersvaliden

“Als passagiers een fysieke beperking hebben, mogen ze uit veiligheid niet plaatsnemen naast de nooduitgangen op het vliegtuig”, zegt Bridger. “De deuren van een vliegtuig zijn loodzwaar en in geval van nood moet de passagier naast de deur in staat zijn om die open te maken. Ook de namen van passagiers die extra ondersteuning nodig hebben, proberen we te onthouden zodat we in geval van nood die personen een handje kunnen helpen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Reizen