Niet alles wat goud is, blinkt: ‘Golden Week’ bevestigt dat de wereld niet op China moet rekenen voor snel economisch herstel

In China is de Gouden Week de naam die wordt gegeven aan drie afzonderlijke 7-daagse of 8-daagse nationale feestdagen. Meestal gaan ze gepaard met massale consumentenuitgaven. In normale tijden, reizen de Chinezen, consumeren ze overmatig en investeren ze in vastgoed. Maar dit jaar schitterde de Golden Week niet.

Waarom is dit belangrijk?

China's Golden Week wordt traditioneel gezien als een barometer voor de gezondheid van de Chinese economie. De feestweek stelde dit jaar grotendeels teleur.

In het nieuws. De resultaten van de feestweek laten een wat vertekend beeld zien, dat weinig reden tot optimisme geeft.

Horeca is baas

De cijfers: Het Chinese toerisme veerde tijdens de 8-daagse Gouden Week op in vergelijking met de pandemiejaren, maar was nog steeds matig in vergelijking met de pre-pandemie niveaus in 2019.

  • Er waren 826 miljoen reizigers, een stijging van 4,1 procent ten opzichte van 2019 (het laatste pre-covidjaar) als rekening wordt gehouden met de extra vakanti
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer