Zeg niet zomaar "huismerk" tegen elk huismerk: deze soorten vind je allemaal in de supermarkt

In de tweede aflevering van "Geld Gezocht" op VRT 1 organiseert Kristel Verbeke een cola-smaaktest. Kristel gaat in het programma samen met Kamal Kharmach op zoek naar manieren om gezinnen financieel te helpen. En deze keer concentreren ze zich onder meer op de vele cola die zoon Malick drinkt. Tot zijn eigen verbazing vindt Malick tijdens de blinde cola-test een huismerk lekkerder dan het A-merk. En dat is goed nieuws, want een huismerk is vaak veel goedkoper dan een A-merk. Maar wat zijn nu huismerken, A-merken en alles ertussen? Het consumententeam van Radio2 zoekt het uit.

Elk wit product is een huismerk. Maar niet elk huismerk is een wit product.Ā Om het heel eenvoudig uit te drukken, bestaan er twee grote groepen merken: fabrikantenmerken en winkelmerken.

Fabrikantenmerken

Fabrikantenmerken worden op de markt gebracht door een (onafhankelijke) fabrikant. Er zijn 3 groepen:

  • A-merken.Ā Het zijn de Ć©cht grote namen die iedereen kent. Deze merken hebben het beste imago. Je kent ze dankzij de reclame. En jeĀ kent de namen:Ā Coca-Cola, Nutella, Lay's of Kelloggā€™s.
  • B-merken. Die zijn iets minder bekend. Omdat er bijvoorbeeld geen of minder reclame voor gemaakt wordt. Of omdat je ze niet in elke supermarkt vindt. B-merken zijn over het algemeenĀ iets goedkoper dan A-merken. Een voorbeeld van een B-merk isĀ chocopasta van Boerinneke. Heel veel mensen kennen hem, maar hij is niet dĆ© grote naam.
  • C-merken.Ā Het zijn merken, maar zeĀ behoren tot de allergoedkoopste groep. C-merken worden door een fabrikant in de markt gezet, maar zonder reclame. Ze richten zich op consumenten die de allerlaagste prijs voor een product willen betalen, en zijn vaak nog goedkoper dan huismerken. Je vindt ze zeker niet in alle supermarkten. Een voorbeeld is Garlan kruidenkaas.

Winkelmerken

Deze groep staat ook bekend onder de naamĀ ā€˜private labelsā€™ of ā€˜detailhandelsmerkenā€™. Het verschil met de fabrikantenmerken is dat ze geproduceerd worden in opdracht van een winkelketen. Dit zijn de drie belangrijkste groepen:

  • HuismerkenĀ dragen meestal de naam van de keten waar je ze kunt kopen. Ze zijn meestal een ā€˜copycatā€™ van een A-merk. Bijvoorbeeld: de merken Delhaize of Carrefour.
  • Eigen merkenĀ worden exclusief in Ć©Ć©n bepaalde winkel verkocht, maar dragen een andere naam. Ook eigen merken zijn ā€˜copycatsā€™. Bijvoorbeeld: Boni Selection van Colruyt.
  • Eersteprijsmerken. Dit zijn de discountmerken of de witte producten. Het is de goedkoopste vorm van winkelmerken. Ze pretenderen niet even goed te zijn als een A-merk, maar hebben als belangrijkste verkoopargument dat ze fors goedkoper zijn. Bijvoorbeeld: Everyday van Colruyt, 365 van Delhaize.
Er is tegenwoordig zelfs een segment binnen de winkelmerken dat duurder is dan de A-merken.
Gino Van Ossel, retailexpert

Discounters geven elk kind een andere naam

Bij discountersĀ Aldi en LidlĀ gaat het anders. Die ketens creĆ«renĀ voor elk product een andere merknaam. "De winkel ligt vol met producten die de supermarkt zelf op de markt brengt. Om te vermijden dat alles in de winkel "Aldi" of "Lidl" heet, krijgen producten een andere naam", zegt retailexpert Gino Van Ossel.Ā 

  • Voorbeelden bij Aldi: zuivelproducten van Milsani, wijnen van Kaapse Pracht, wasmiddel van Una.
  • Voorbeelden bij Lidl: olie en boter van Vita D'or, wasmiddel Formil en Freeway limonade.

Nog andere varianten

Naast die drie types zijn er nog enkele varianten te onderscheiden. Gino Van Ossel van de Vlerick Management School heeft het bijvoorbeeld ook overĀ winkelmerken die beter pretenderen te zijnĀ dan A-merken.Ā 

Ze worden op een exclusieve manier in de markt gezet. "Denk bijvoorbeeld aanĀ ā€˜Taste of Inspirationsā€™Ā van Delhaize. Als je een stuk kaas koopt van dat merk, zal je vaak meer betalen dan wanneer je voor het bekende A-merk kiest. Maar het zal wel nog goedkoper zijn dan de allerduurste authentieke variant."Ā 

Daarnaast zijn er nog een paarĀ speciale gevallen.Ā ā€œDenk bijvoorbeeld aan de eigen bio- of fairtrade merken van winkelketens. Colibri bij Colruyt is een goed voorbeeld.ā€

Meest gelezen