Een beeld uit "Barbie"

Barbie geeft Birkenstock geen boost op beurs: sandalenmerk maakt zwak debuut op Wall Street

Birkenstock heeft een zwak debuut gemaakt op de beurs van Wall Street in New York. Het sandalenmerk kon niet profiteren van de hype rond de film "Barbie" en eindigde bijna 13 procent lager.

Het had een groot succes moeten zijn, de beursgang van Birkenstock op de New York Stock Exchange. Het sandalenmerk is populairder dan ooit, mede door het succes van de film "Barbie" waarin opvallende roze exemplaren opduiken. Toch presteerde het aandeel op zijn eerste dag gisteren onder de verwachtingen.

De introductieprijs van het aandeel lag op 46 dollar (ruim 43 euro). Birkenstock had gehoopt dat het al meteen flink zou stijgen, maar het tegendeel gebeurde. Uiteindelijk sloot het aandeel de dag af op 40,20 dollar (net geen 38 euro), bijna 13 procent lager. Het merk is hierdoor zo'n 7,55 miljard dollar (ruim 7,1 miljard euro) waard, wat minder is dan vooraf gedacht.

Birkenstock bestaat sinds 1774 en is nog altijd deels in handen van de oorspronkelijke familie. De meeste aandelen zijn sinds 2021 in handen van L. Catterton, een investeringsvehikel waarover onder meer Bernard Arnault van LVMH de controle heeft.

Meest gelezen