© Zoonar.com/Volodymyr Shtun - portal.belgaimage.be

Product online duurder dan in de winkel? "De winkel hoeft je het verschil niet terug te betalen"

Stijn uit Leuven koopt online een videospel voor 15 euro. Als hij het thuis krijgt, ziet hij 10 euro op de verpakking staan, de prijs die je betaalt in de fysieke winkel van de elektrozaak. Kan Stijn zijn geld terugvragen en mag de winkel hem terugbetalen met tegoedbon? Het consumententeam van Radio2 zocht het uit. 

Stijn uit Leuven koopt online een spel voor zijn Playstation. Hij betaalt er 15 euro voor, maar als hij zijn aankoop toegestuurd krijgt, ziet hij dat er 10 euro op de verpakking staat. Dat is de prijs die je betaalt als je het spel in de winkel zelf gaat kopen. Niet eerlijk, vindt Stijn en hij contacteert de winkel om zijn 5 euro terug te vragen. Die wil hem de 5 euro teruggeven door hem een tegoedbon te geven. Stijn wil graag de 5 euro teruggestort krijgen. Mag de winkel de 5 euro teruggeven in een waardebon?

“Ja”, zeggen zowel Reinhard Steennot, professor consumentenrecht van de universiteit Gent, als Etienne Mignolet van de Federale Overheiddienst Economie. Sterker nog. De winkel hoeft de 5 euro eigenlijk helemaal niet terug te betalen.

Fluctuerende prijzen

“Stijn is met de prijs van het spel akkoord gegaan zoals die op de webshop stond toen hij het kocht”, vertelt Steennot. Winkels die via verschillende kanalen producten verkopen hoeven niet dezelfde prijs te gebruiken. Het is dus perfect mogelijk dat de prijs in de winkel anders is dan op de webshop. Als je het product online tegen die prijs koopt, ga je daarmee akkoord. 

Winkels mogen verschillende prijzen hanteren als ze producten via verschillende platformen verkopen

Reinhard Steennot, Professor consumentenrecht aan de UGent

Je kan enkel discussiëren over de prijs als er bijvoorbeeld in de winkel twee verschillende prijzen staan. “Wanneer aan de kassa een hogere prijs wordt aangerekend dan aangeduid in de winkel heeft de consument recht op de laagste prijs”, zegt Steennot. 

Herroepingsrecht

Er zijn wel enkele gevallen waarbij de consument terugbetaald moet worden in hetzelfde betaalmiddel waarmee hij of zij betaald heeft. Dit is het geval als de consument zijn herroepingsrecht uitoefent. Als je iets op afstand koopt - online of via de telefoon bijvoorbeeld - heb je 14 dagen de tijd om je te bedenken en je geld terug te vragen. Er is hier één belangrijke voorwaarde, de verpakking mag niet verbroken zijn. 

Als Stijn zijn aankoop had herroepen binnen de 14 dagen en voor het verbreken van het zegel, was de winkel verplicht om hem in geld terug te betalen

Reinhard Steennot , Professor consumentenrecht aan de UGent

Etienne Mignolet van de FOD Economie geeft nog een belangrijke tip mee voor consumenten: “Het is altijd aan te raden om de prijzen in de winkel te vergelijken met de prijzen van de webshop.”

Meest gelezen