Expert: “Het gebruik van jongerentaal kan je merk schade toebrengen.” Maar hoe bereik je als marketeer dan wél de jeugd?

Hoe zorg je er als marketeer voor dat je met je merk ook jongeren bereikt? Volgens Nina Hoek van Dijke, oprichter van Jong & Je Wil Wat is het wat meer dan ‘gewoon’ wat jongerentaal te gebruiken.


Beluister hier het volledige interview met Nina Hoek van Dijke:


Waarom is dit belangrijk?

Veel marketeers hopen de jongere generaties warm te maken voor hun producten. Echter is het niet zo simpel als wat jongerentaal gebruiken of een TikTok-filmpje maken.
  • “De sleutel tot het bereiken van jongeren heeft meer te maken met wat je probeert te vermarkten. Is het iets heel serieus waarbij je jongeren wil informeren of ben je een merk? Daar zitten grote verschillen in. Als merk kan je wel een keer een jongerenwoord gebruiken, maar als serieuze instantie, zoals bijvoorbeeld de overheid, moet je daar heel erg mee oppassen”, is Hoek van Dijkes advies.
  • “Het gebruik van jongerentaal kan schade toebrengen aan je merk. Zeker wanneer je het niet begrijpt, kan het een averechts effect hebben. Als je het doet, denk er heel goed over na en zorg dat je zeker weet wat de betekenis van die woorden zijn.
  • “Probeer zo gelijkwaardig mogelijk te communiceren. Zorg dat je heel goed checkt met jongeren, om te kijken of jongerentaal wel bij jouw merk of organisatie past. En als je er onzeker over bent, doe het niet.”

Jongerentaal evolueert sneller

  • “Je moet als marketeer niet alleen vertrouwen op je bronnenkennis, maar je moet vooral met jongeren in gesprek gaan en en je echt in hun belevingswereld verdiepen. Dat is de enige manier waarop je nu nog de aansluiting vindt.”
  • “Doordat jongeren ook meer digitaal communiceren met elkaar, worden bepaalde woorden en termen makkelijk opgepakt. Door de globalisering pakken ze slang uit andere landen op. Er zit meer snelheid in de jongerentaal in vergelijking met vroeger”, merkt Hoek van Dijke nog op.

(evb)

Meer