Belgen zijn nonchalanter op de weg dan inwoners van andere landen: “Slechter dan het Europese gemiddelde”

© rr

We trappen vaker dan in andere landen te hard op het gaspedaal en we kruipen vaker dan de rest met z’n tweeën op de e-step: een nieuwe vergelijking toont hoe nonchalant de Belgen zijn in het verkeer.

Koen Baumers

Het is sinds juli 2022 verboden om met z’n tweeën op een elektrische step te rijden in België. Het risico op vallen en ongevallen is te groot. Maar op de vraag of ze dat toch nog doen, antwoordt de helft van de Belgische e-steppers ja. In de rest van Europa is dat gemiddeld maar 38 procent.

Het is maar één van de vragen uit de nieuwe ESRA-studie, een grootschalige bevraging door 39 verkeersveiligheidsinstituten wereldwijd waarvan 22 landen in Europa. Het Belgische verkeersveiligheidsinstituut Vias coördineert de bevraging, en stelt ook bij deze editie vast dat Belgen het vaak minder nauw nemen met regels.

Van die Belgische e-steppers rijdt 61 procent rijdt nog altijd af en toe op het voetpad. Ook dat is sinds juli vorig jaar verboden. En 46 procent geeft toe dat ze elke maand wel eens door het rode licht rijden – dat was altijd al verboden. “Ook daarmee scoren we slechter dan het Europese gemiddelde van 34 procent”, zegt Vias.

Te snel, ondanks hoge pakkans

Altijd weer die e-steppers? Nee: ook andere Belgische weggebruikers tonen zich in de enquête opvallend nonchalanter dan die in andere landen. 57 procent van de automobilisten geeft toe dat ze elke maand wel eens sneller rijden dan de maximumsnelheid op de autosnelwegen. Het Europese gemiddelde ligt op 50 procent.

Ook in de bebouwde kom blijken we nog te snel te rijden. “Hoewel er ook op lokaal niveau steeds vaker trajectcontroles geplaatst worden, rijdt 55 procent maandelijks minstens één keer te snel, tegenover 48 procent als Europees gemiddelde”, zegt Vias. “Nochtans is de pakkans de laatste jaren fors toegenomen in ons land.”

Ook dat blijkt uit de enquête: 43 procent van de Belgen noemt de kans om gecontroleerd te worden groot tot zeer groot. Van de 22 landen in Europa staat België daarmee in de top 5.

Ook afleiding is nog steeds een probleem in Europa. “Een kwart van de bevraagden geeft toe maandelijks wel eens een bericht te lezen of sociale media te checken achter het stuur”, zegt Vias. De score van Belgen is even hoog als in de rest van Europa.

Vias wijst er nog op dat uit de enquête ook blijkt dat Belgen vaker dan gemiddeld nog rijden na het gebruik van medicijnen die de rijvaardigheid aantasten. Het gaat dan niet om drugs of alcohol, maar om voorgeschreven geneesmiddelen waarbij op de bijsluiter staat dat je ermee moet opletten als je nog moet rijden. Een op de vijf deed dat in de laatste 30 dagen, blijkt uit de enquête.

“Medicijnengebruik zit vaak in een grijze zone als het gaat over impact op de rijvaardigheid”, zegt Vias. “Het is de taak van arts en apotheker om de patiënt in te lichten over de mogelijke impact op je capaciteiten als bestuurder. We zijn al langer vragende partij om op de verpakking van medicijnen met een kleurcode aan te geven wat de mogelijke impact van het medicijn kan zijn op de rijvaardigheid.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen