Met de nieuwe oversteekplaats voor fietsers in Kiewit telt de N74 tussen Hasselt en Helchteren in totaal nu al 20 verkeerslichten.© Sven Dillen

Op deze baan passeerde je al 19 verkeerslichten en daar is er nu nog eentje bij gekomen

Hasselt -

Met de inrichting van een nieuwe oversteekplaats voor fietsers in Kiewit krijgt de N74 tussen Hasselt en Helchteren nog maar eens extra verkeerslichten. Op het traject van 13 kilometer moet je als automobilist nu in totaal al liefst twintig (!) rode lichten trotseren.

Koen Snoekx

Afgelopen week zijn op de Kempische Steenweg in Kiewit, aan het kruispunt met de Ranonkelstraat en de Zavelvennestraat, nieuwe verkeerslichten geplaatst voor een fietsoversteekplaats. Met die extra verkeerslichten wordt een autorit over de N74 tussen Hasselt en het noorden van Limburg nog meer dan vroeger een processie van Echternach. Op de Noord-Zuid tussen de Kempische brug in Hasselt en het centrum in Helchteren moeten automobilisten in totaal nu al liefst 20 (!) rode lichten trotseren. Twintig verkeerslichten over een afstand van 13 kilometer, dat komt neer op één verkeerslicht om de 650 meter. Vooral op het traject tussen de Kempische brug in Hasselt en de kruising van de N74 met de E314 in Houthalen regent het rode lichten. Alleen al op dat traject staan liefst 13 verkeerslichten.

Binnen enkele weken zullen de nieuwe verkeerslichten bij de fietsoversteekplaats in Kiewit in gebruik genomen worden.© Sven Dillen

Conflictvrije kruispunten

Met 20 verkeerslichten over een afstand van 13 km loop je als automobilist het risico fors wat tijd te verliezen. “Hoeveel tijd je tijdens zo’n rit precies kwijtspeelt, is moeilijk in te schatten”, zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. “Met heel veel pech sta je bij zowat elk verkeerslicht stil. Hoe lang je precies voor een rood licht moet wachten, hangt dan weer af van de specifieke tijdspanne van de rode en groene fase van dat verkeerslicht”, zegt Smagghe. “Er is bijna geen enkel verkeerslicht meer met een vaste tijd per fase”, zegt Gijs Moors, afdelingshoofd van Wegen en Verkeer Limburg. “De lengte van groen en rood wordt overal bepaald op basis van de hoeveelheid verkeer en het aantal aanvragen van fietsers en voetgangers om over te steken. De maximale tijd van een volledige groen-oranje-rood cyclus van een verkeerslicht is 90 seconden. Bij conflictvrije kruispunten, waarbij elke weggebruiker een eigen veilige groene fase krijgt, is die maximale cyclus al 120 seconden.” Omdat alle kruispunten op het bewuste traject van de N74 ondertussen conflictvrij zijn, staan automobilisten er vandaag dus langer voor het rood dan vroeger.

Tussen het centrum van Helchteren (zie foto) en de Kempische brug in Hasselt heb je als automobilist twintig kansen om stil te staan voor het rood.© Sven Dillen

Intelligente lichten

Tot voor enkele jaren werd op de N74, ter hoogte van Zonhoven, gebruikgemaakt van een zogenaamde ‘groene golf’, waarbij je bij een vaste snelheid van 80 km/u in principe nooit rood had. “Die groene golf is een techniek die vooral gericht is op vlotte doorstroming van autoverkeer, maar dat is vandaag niet meer onze eerste prioriteit”, zet Gijs Moors. “Bij aanpassingen van verkeerslichten houden we vandaag veel meer rekening met de noden van de fietsers en staat verkeersveiligheid op de eerste plaats.” Ondertussen werkt Wegen en Verkeer verder aan de uitbouw van slimme en, in een verder stadium, intelligente verkeerslichten. “De zes verkeerslichten op de N74 in Houthalen-Helchteren zijn vandaag al slim. Aan de hand van informatie van detectoren gaan die lichten flexibel inspelen op de verschillende weggebruikers die zich op dat moment aandienen op het kruispunt”, zegt Moors. “Tien verkeerslichten op de N74 tussen de E314 in Houthalen en de Kempische brug in Hasselt zullen eind dit jaar slimme lichten worden. Midden 2024 zullen die lichten ook intelligent (iVRI) worden. Bij intelligente lichten is er niet alleen communicatie tussen de verkeerslichten en de weggebruikers, maar ook tussen de verkeerslichten onderling. De verkeerslichten aan beide kanten van de Kempische brug in Hasselt zijn vandaag al intelligent.”

Zoveel uren staat u jaarlijks stil voor het rood op de Noord-Zuid

Hoeveel tijd u als automobilist nu precies verliest tijdens het passeren van twintig verkeerslichten op de N74 tussen Hasselt en Helchteren, is volgens Wegen en Verkeer heel moeilijk in te schatten. Wij doen hier toch voorzichtig een poging: stel dat je bij tien van de twintig verkeerslichten op de N74 rood hebt en je moet bij elk van die tien verkeerslichten 30 seconden wachten (bij een groen-oranje-rood cyclus van 120 seconden zou dat realistisch kunnen zijn), dan verlies je op het bewuste traject van 13 kilometer in totaal 300 seconden. Wie dagelijks over de Noord-Zuid naar het werk rijdt, verliest zo tijdens de heen- en terugrit in totaal 600 seconden of 10 minuten per dag. Met 180 werkdagen per jaar sta je op jaarbasis dus 1.800 minuten, of liefst 30 uren, stil voor een rood licht.

De verkeerslichten aan beide zijden van de Kempische brug in Hasselt zijn vandaag al intelligente lichten.© Tom Palmaers

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer