Waarom 2023 een historisch keerpunt wordt voor de Belgische auto-industrie

Febiac, de Belgische automobielfederatie, heeft de inschrijvingscijfers van de eerste drie kwartalen van dit jaar geanalyseerd. Bijna de helft van alle nieuwe auto’s in België zijn geëlektrificeerde modellen. Het meest geregistreerde model is 100 procent elektrisch en het gemiddelde CO2-niveau heeft een nieuw historisch dieptepunt bereikt.

Waarom is dit belangrijk?

In de hand gewerkt door het aantal bedrijfswagens op de weg, is de verschuiving naar elektrische voertuigen nu onvermijdelijk. Het aantal inschrijvingen van benzine- en dieselauto's daalt, terwijl het aantal 100 procent elektrische en hybride auto's sterk toeneemt. In afwachting van de resultaten van het 4e kwartaal wordt 2023 een cruciaal jaar voor de Belgische mobiliteit.

In het nieuws: 2023 zou volgens Febiac een historisch keerpunt moeten zijn voor elektrische auto's.

  • Ten eerste is de verkoop van nieuwe auto's gestegen ten opzichte van vorig jaar. Tegen het einde van het jaar zouden er 470.000 registraties moeten zijn, de beste prestatie van de jaren 2020.
    • Bedrijfswagens zullen goed zijn voor 86 procent van de nieuwe autoregistraties in 2023.
  • Zowel benzine- (-5,2 procent) als dieselmotoren (-7,1 procent) verliezen terrein ten opzichte van vorig ja
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Lees nu 3 artikels gratis per maand!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer
Auto
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - Alain De Jong
Gocar.be - Piet Andries
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Gocar.be - David Leclercq
Meer Auto