© VRT

Jamie en Laura uit "Geld gezocht" voor duizenden euro’s opgelicht: "Alles begon toen we een smartphone kochten met verzekering"

Jamie en Laura uit Zwijndrecht kopen twee jaar geleden een nieuwe smartphone. "Aan de kassa kregen we het voorstel om er een verzekering bij te nemen", getuigen ze in het VRT 1-programma "Geld gezocht". "We zijn daarop ingegaan." Sindsdien gaan er maandelijks grote bedragen van hun rekening, telkens naar de Franse verzekeringsmaatschappij Cyrana. Radio2 en consumentenorganisatie Testaankoop verwittigen al langer voor de wanpraktijken van deze maatschappij. Kamal Kharmach adviseert het koppel om meteen de domiciliëring stop te zetten. 

Het consumententeam van Radio2 gaat op zoek naar een antwoord op al je vragen. Heb je een verhaal of vraag, laat het ons weten op consumenten@radio2.be.

In "Geld gezocht" helpen Kristel Verbeke en Kamal Kharmach gezinnen om financieel orde op zaken te stellen. Ook het koppel Jamie en Laura roept de hulp in van Kamal en Kristel. Ze willen weten hoe het komt dat ze op het einde van de maand niet rondkomen. Wanneer Kamal Kharmach de rekeningen van het koppel grondig nakijkt, merkt hij een hoop onregelmatigheden in de afschriften. Hij ziet geregeld geld van hun rekening gaan. Telkens gaat het om een domiciliëring op naam van een Franse verzekeringsmaatschappij Cyrana.

Tot 400 euro van de rekening

Kamal vraagt meer uitleg aan het koppel. Wat is Cyrana precies? "Twee jaar geleden kochten we een nieuwe smartphone van Apple. Aan de kassa van de Switch-winkel werd ons voorgesteld om er ook een verzekering bij te nemen. We tekenden een verzekeringscontract voor 49,99 euro per maand."

Kamal heeft onder meer zware bedenkingen bij de willekeurigheid van de bedragen. "In het begin gaan er kleine bedragen van jullie rekening", zegt Kamal. "Eerst is dat 50 euro per maand, maar ik zie zelfs dat er soms na een paar dagen wéér 50 euro afgaat. En dat bedrag verhoogt met de tijd. De maanden die erop volgen, verdwijnt er telkens meer en meer geld van jullie rekening.  Soms zelfs 200 euro per maand. Ik zie dat er zelfs een bedrag van 400 euro is afgaan."  Radio2 had het eerder al over die praktijken en waarschuwde er voor, samen met het Europees Centrum voor de Consument. 

Jamie en Laura beseffen plots dat ze voor duizenden euro’s zijn opgelicht. "In de winkel hadden ze ook niet gezegd hoeveel er maandelijks precies van onze rekening zou gaan", zegt het koppel. 

Onduidelijkheid troef

Al snel wordt duidelijk dat Jamie en Laura niet de enige gedupeerden zijn. Radio2 en consumentenorganisatie Testaankoop zijn op de hoogte van de praktijken van het bedrijf. "Ja, wij kennen Cyrana. En als Testaankoop een firma kent, is dat meestal niet op een toffe manier", zegt Laura Clays van Testaankoop.

Ook bij Testaankoop is Cyrana bekend en als wij een firma kennen, is dat nooit op een toffe manier 

Laura Clays, Testaankoop

Ook het Europees Centrum voor de Consument (ECC) kent het bedrijf en kreeg al verschillende klachten. "Deze verzekeringsmaatschappij opereert vanuit verschillende namen", verwittigt Leen Desmet.

"Je hebt de oudere klachten die gericht zijn aan de bedrijven van een Franse groep onder de naam SFAM. Die zijn gedomicilieerd in Frankrijk en handelen nu onder de naam “Indexia”. Daaronder vallen de bedrijven Hubside, Cyrana en Celside. Deze klachten gaan voornamelijk over de onterechte domiciliëringen voor reeds langlopende contracten. Er loopt momenteel trouwens ook een gerechtelijk procedure tegen dit bedrijf. De recentere klachten gaan vaak over het Belgische bedrijf Hubside, die ook in ons land allerlei soorten contracten aan consumenten aanbieden.“ 

Hoe geraak je ervan af?

In het kort: contacteer je bank, het bedrijf en de Economische Inspectie.

  • Kamal Kharmach geeft in “Geld Gezocht” het koppel het advies om de domiciliëring zo snel mogelijk te blokkeren. “Dan kunnen ze tenminste al niet meer aan je geld.” Maar let op. Daarmee is de domiciliëring nog niet stopgezet. “Het is belangrijk dat je ook je bank laat weten dat je een domiciliëring wil blokkeren en geef ook de reden.” Zo kan je druk zetten bij de bank en het belang benadrukken. 
  • In “Geld gezocht” kunnen Jamie en Laura een deel van het verzekeringsgeld terugvorderen, zelfs tot 3090 euro. Dat lukte dankzij de bereidwilligheid van de bank. Maar weet dat dat niet altijd zo simpel is.  
  • Je moet ook het verzekeringscontract stopzetten. "Maar ook dat is niet zo simpel", laat Testaankoop weten. Het beste wat je kan doen is een aangetekende opzegbrief naar het bedrijf sturen. Sjablonen voor zo'n standaardbrief kan je online vinden. 
  • Dien ook zeker een klacht in bij de Economische Inspectie via hun meldpunt
  • Het Europees Centrum voor de Consument legt op hun website uit wat je nog kan doen om het contract stop te zetten. 

Meest gelezen