STANDPUNT. Dat is wel vaker een probleem gebleken als het over openbaar vervoer gaat: ‘in the end’ wil niemand er serieus voor betalen.

Het positieve nieuws is dat Lantis een plan van aanpak heeft voorgesteld om de modal shift in en rond Antwerpen waar te maken. Helaas blinkt het plan niet uit in originaliteit en duidelijkheid. En wie hoopte dat de voortgangscommissie in het Vlaams Parlement nieuws zou brengen over minder­hindermaatregelen tijdens de enorme werkzaamheden aan het viaduct van Merksem over dik twee jaar, is er ook aan voor de moeite.

Kris Vanmarsenille

LEES OOK. Nieuwe tramverbindingen naar UZA en Wijnegem in stroomversnelling: met deze ingrepen moeten stad en rand bereikbaar blijven

“Een concreet uitvoeringsplan” noemt Lantis het op zijn website. De ideeën zijn goed, de projecten kunnen een mooie basis vormen voor een aantrekkelijk openbaar vervoer dat er misschien in kan slagen om mensen uit hun auto te halen. Maar er is nog werk aan de winkel om dit écht concreet te maken.

Zo wordt aangekondigd dat ‘op korte termijn’ het studiewerk wordt opgestart over vier nieuwe corridors voor openbaar vervoer door en rond Antwerpen. Van die corridors is al vele jaren sprake. Neem nu het Ringspoor. De spoorlijn rond Antwerpen ligt er. Dat ze een belangrijke rol kan spelen in lokaal reizigersvervoer, is al honderd keer gezegd en geschreven. Fijn dat we er nu eindelijk werk van willen maken, maar na al die jaren zou je toch hopen dat er iets concreter nieuws te melden valt dan dit.

Hetzelfde geldt voor de ‘districtentram’. Experts hebben al zo vaak gewezen op de wenselijkheid van zo’n tram die het mogelijk maakt om van het ene district naar het andere te reizen zonder telkens naar het centrum van de stad te moeten. Het wordt onderzocht, dus. Als de Vlaamse overheid het écht had gewild, was het er al geweest.

Uiteraard wordt er in het plan werk gemaakt van een verdere verbetering van het fietsnetwerk – op dat vlak is al uitstekend werk geleverd – en wordt er gestreefd naar kortere reistijden en betere combi-mobiliteit.

Laten we nu maar hopen dat het studiewerk opschiet, en dat er – als het studiewerk achter de rug is – ook geld zal zijn om de plannen te verwezenlijken. Want dat is wel vaker een probleem gebleken als het over openbaar vervoer gaat: in the end wil niemand er serieus voor betalen.

En laten we vooral hopen dat er snel nieuws komt over hoe Antwerpen de werkzaamheden aan het viaduct van Merksem moet doorkomen, want het gisteren aangekondigde plan komt daarvoor gegarandeerd te laat. Die werken beginnen in 2026 – dat is over minder dan drie jaar – en zullen een enorme impact hebben op het autoverkeer rond de stad. Ingrijpende maatregelen zullen nodig zijn. Dat vraagt tijd. En die raakt stilaan op.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER