Links: Jumbo-Visma-manager Richard Plugge.
Rechts: de vrouwen in actie op de grindstroken in de regio rond Troyes tijdens de Tour de France Femmes van 2022.
Volledig scherm
Links: Jumbo-Visma-manager Richard Plugge. Rechts: de vrouwen in actie op de grindstroken in de regio rond Troyes tijdens de Tour de France Femmes van 2022. © VTM Nieuws / Photo News

KIJK. “Het kan zoveel kapotmaken”: ploegen stellen zich vragen bij gravelrit in de Tour

“Ik weet niet of Remco Evenepoel daar heel erg blij mee zal zijn.” De blikvanger in het Tour-parcours van volgend jaar is zonder twijfel de gravelrit op zondag 7 juli. Maar die wordt niet door iedereen even enthousiast onthaald. “Waarom gravel gaan opzoeken? Het kan zoveel kapotmaken”, is Jumbo-Visma-manager Richard Plugge duidelijk.

34 reacties

  • Marika Peeters

    6 maanden geleden
    Als je het over risicofactoren hebt in een grote ronde? nu, dan zijn er zelfs zonder gravelritten, er nog genoeg aanwezig waarbij het game-over kan zijn en je de ronde verliest. Maar het is tevens bewezen dat de risico's sterk bepaald worden door je eigen specifieke stuurvaardigheid, behendigheid en deels lef en je dit dus deels zélf in de hand hebt. Met grote uitzondering van Pogacar, zijn de ronderenners het meest beperkt in hun skill's, wat zich vertoont als ze op kasseien of gravel zwalpen.
  • wim rooyakkers

    6 maanden geleden
    iedere etappe heeft zijn voor en nadelen, in een sprinters etappe worden hoge risico's genomen, met alle gevolgen vandien, bergetappes met afdalingen is ook niet voor watjes,waaierkoersen ,is op de kant voor velen, met valpartijen, dus gravelrit moet kunnen. en een bijkomstigheid is ,ieder jaar verdwijnt er een favoriet door pech al vroeg in een etappe koers.
  • Stephan Priem

    6 maanden geleden
    Vroeger reden ze bijna over niks anders dan gravelwegen, asfalt of beton was eerder de uitzondering.
  • patrick isenborghs

    6 maanden geleden
    dat die ploegen die commentaar hebben dan thuis blijven he. Op ieder parcour schuild er gevaar en wat dan te zeggen van de steile afdalingen waar ze tegen 100 km per uur naar beneden kletsen
  • Marc vargas

    6 maanden geleden
    In de begin jaren reden ze meer op grindwegen dan nu in de tour , dus waarom niet hè ,