Scoutsgroep uit Balen klaagt communicatie rolstoelbeleid Bobbejaanland aan: "Onduidelijk welke attracties toegankelijk zijn"

Een Kempense scoutsgroep voor jongeren met een beperking heeft een open brief geschreven aan het pretpark Bobbejaanland. De groep klaagt aan dat het niet duidelijk welke attracties mensen met een rolstoel in kunnen en welke niet. Volgens Bobbejaanland staat alles duidelijk op de website, maar ze staan wel open voor een gesprek om de communicatie duidelijker te stellen.

Een Balense scoutsgroep voor mensen met een beperking is erg teleurgesteld na een recent bezoek aan Bobbejaanland. In een open brief aan het pretpark vertellen ze wat er is misgelopen. "Bobbejaanland is volgens de website volledig rolstoelvriendelijk. Toch kwam een aantal dagen voor de uitstap een eerste koude douche. We ontdekten dat volledig 'rolstoelvriendelijk' toch iets anders betekende dan wat wij initieel dachten."

"Voor het overgrote deel van de attracties moet je namelijk in staat zijn om zelfstandig tot aan de attractie te wandelen en in te stappen. Dit is voor enkele van onze leden jammer genoeg niet mogelijk. Op de vraag of het voldoende was dat wij onze leden zelf zouden kunnen begeleiden naar en in de attracties kwam een duidelijke 'nee'. Dit was een enorme teleurstelling omdat een van onze leden daardoor jammer genoeg niet meer mee kon."

Bezoek aan waterattractie

"Ondanks de frustratie, die bij de leiding nog zeer aanwezig was, hadden onze leden een zeer leuke dag en genoten ze van de fijne attracties. Tot de druppel kwam die onze emmer deed overlopen", gaat het verder in de open brief. "Enkele van onze leden bezochten, samen met hun leiders, een waterattractie. Met onze hulp geraakte een van onze leden, die spalken draagt en niet erg goed te been is, iets trager maar wel op tijd in het bootje."

"Nadat we weer uitstapten na een leuke vaartocht werd een van de leiders apart geroepen door een werknemer van de attractie. Die vroeg of het normaal is dat de jongen met de spalken zo traag ging. Nadat we antwoordden dat dit soort dingen voor hem niet evident zijn, volgde de koude boodschap dat we niet meer terug moesten komen naar deze attractie."

De begeleider moet de persoon met een beperking begeleiden, maar ook de procedure van de attractie volgen

Peggy Verelst, woordvoerster bij Bobbejaanland

Bobbejaanland benadrukt dat op de website duidelijk staat wie onder welke voorwaarden in welke attractie kan. "Als dat voor sommige mensen niet helemaal duidelijk is, willen we dat gerust herbekijken", zegt woordvoerster Peggy Verelst. "Het beleid zelf kunnen we niet herbekijken, want de veiligheidsregels voor elke attractie worden ons opgelegd en wij voeren die gewoon uit."

Open voor gesprek

"Wat er zich zou voorgedaan hebben aan die waterattractie mag niet gebeuren", gaat Verelst verder. "De bezoeker had wel degelijk het recht om te genieten van de attractie en om terug te komen. De manier waarop onze medewerker gereageerd zou hebben, was niet gepast en weinig empathisch. Dat mag uiteraard niet gebeuren. We gaan in elk geval met onze medewerker in gesprek."

"Het is jammer dat dit gebeurd is, want we krijgen ook heel vaak positieve berichten over onze aanpak voor personen met een beperking. De groep mag steeds met mij contact opnemen om te bekijken of we hen toch een leuke dag kunnen laten herbeleven."

Meest gelezen