Yomiuri

Opsteker voor Volvo in Gent: Volvo beslist om kleine SUV EX30 in Vlaanderen te bouwen

Volvo zal vanaf 2025 ook zijn populaire EX30, een compacte elektrische SUV, in zijn Gentse fabriek bouwen. Die beslissing is een mooie opsteker voor de ruim 7.000 personeelsleden van Volvo Cars Gent in ons land. 

In juni lanceerde de Zweedse autobouwer Volvo, eigendom van het Chinese Geely, een nieuwe, compacte elektrische SUV. De EX30 is met een prijs vanaf zo'n 38.990 euro bovendien ook iets goedkoper dan vergelijkbare modellen.

En dat slaat aan, zo blijkt: Volvo laat weten dat de huidige productiecapaciteit in China niet volstaat en dat de Gentse fabriek de wereldwijde vraag naar het elektrisch model vanaf 2025 zal moeten compenseren. Voor de ruim 7.000 medewerkers van Volvo Cars Gent is dat een mooie opsteker. Volvo is een van de grootste industriële werkgevers van Vlaanderen.

Enkel nog elektrisch

De Volvo EX30 is naast het XC40- en C40-model de derde volledig elektrische Volvo die in Europa zal worden geproduceerd. "Daarmee versterken we de productiecapaciteit voor elektrische wagens van Volvo Cars in de regio", geeft het internationaal hoofdkwartier mee. "We benadrukken zo de belangrijke rol die de fabriek in Gent speelt in de elektrificatiestrategie van het bedrijf." 

In 2022 produceerde Volvo Cars Gent 192.991 auto's. De fabriek focuste tot dusver op 3 modellen: de compacte SUV XC40, de volledig elektrische C40 en de break V60. Vorig jaar was een derde van de gebouwde voertuigen volledig elektrisch aangedreven. Volvo heeft jaren geleden zelf de ambitie geuit om tegen 2030 enkel nog elektrische voertuigen te produceren. 

Volvo

"Mooie dag"

Dominique Strubbe van ABVV spreekt van een "heel mooie dag bij Volvo Cars Gent". "Ik denk dat we heel trots mogen zijn op onze werknemers, die hier dagelijks hun best doen om hier kwalitatieve wagens buiten te krijgen."

"Dat dit model naar ons komt, heeft ook te maken met het feit dat alle modellen die we hier in Gent bouwen een succes zijn geweest. Dat speelt in ons voordeel. Het past bovendien ook in de strategie van Volvo: je bouwt waar je verkoopt. Alle kleine SUV-modellen zullen nu hier worden gebouwd."

De opsteker in Gent staat in contrast met het sombere nieuws bij Audi Brussels. Eerder deze maand moest Audi nog communiceren dat het de productie van de aangekondigde elektrische Q4 in zijn fabriek in Vorst zal opschorten. Een mokerslag voor de 3.000 vaste en 500 tijdelijke werknemers, die daar tot verschillende stakingsacties heeft geleid.

Maar autofederatie Febiac is hoopvol dat er op termijn ook bij Audi in Vorst nieuwe elektrische modellen zullen kunnen worden gebouwd. "De hele auto-industrie zit in volle transitie richting elektrische voertuigen", legt Kris Gysels uit. "Ook Audi wil tegen 2026 enkel nog elektrische voertuigen bouwen. Dan moeten keuzes gemaakt worden. Hopelijk is het uitstel voor Audi Brussels dus geen afstel en zit er nog beter nieuws in de pijplijn."

Meest gelezen