Sjoemelt Volkswagen met de batterijcapaciteit van elektrische wagens of is dit een storm in een glas water?

Volgens een Duits tijdschrift sjoemelde Volkswagen met de batterijcapaciteit van hun elektrische wagens. Autojournalist Alain De Jong van Gocar wil die conclusie niet te snel volgen, en vermoedt dat het wel meevalt.


Beluister hier het volledige interview met Alain De Jong:


Waarom is dit belangrijk?

Volkswagen lag al onder vuur door het gebruik van sjoemelsoftware: auto's stootten veel meer CO2 uit dan aangegeven. Mocht Volkswagen nu ook onwaarheden vertellen over de batterijen, zou dit erg pijnlijk zijn.

In het nieuws: Het Duitse tijdschrift Wirtschaftswoche vermoedt na een onderzoek dat de werkelijke capaciteit van de elektrische auto’s van Volkswagen niet klopt. De batterijcapaciteit zou lager zijn dan aangekondigd.

  • De Jong: “Het tijdschrift heeft zich gebaseerd op resultaten van de ADAC, de Duitse automobielclub. Die heeft al gereageerd dat er wel enkele verschillen zijn, maar dat die niet significant zijn. De meetgegevens wijken wat af van de officiële gegevens, maar volgens de ADAC is er waarschijnlijk geen sprake van echt gesjoemel.”

De cijfers: Uit de testen van de ADAC blijkt dat een Volkswagen ID.3 met een batterijcapaciteit van 77 kWh slechts 69 kWh levert aan het begin van de levensduur van de wagen.

  • De ADAC reageerde dan ook ferm: “De automobielclub verwerpt beweringen dat ADAC een tekort aan batterijcapaciteit van enkele kWh heeft vastgesteld. (…) Het verschil is nu opgehelderd in samenwerking met de ontwikkelaars van Volkswagen en valt grotendeels te verklaren door verschillende meetmethoden.”

Ontoegankelijke batterijcapaciteit

  • Wirtschaftswoche leidde uit de resultaten van de ADAC ook af dat bepaalde delen van de batterijcapaciteit verborgen of ontoegankelijk zouden zijn. Volgens het blad vermijdt Volkswagen daarmee dat de batterij onder garantie vervangen moet worden, omdat nieuwe capaciteit vrijgegeven kan worden naargelang de batterij slijt.
  • De Jong ziet wel iets in die these: “Een herstelling of een vervanging onder garantie kan in het geval van de accu’s een dure zaak worden voor de constructeur. Er bestaat eventueel een mogelijkheid dat zij ingrijpen en de capaciteit wat beperken, zodat de batterij minder belast wordt en minder slijt. Dat is zeker een feit.”
  • “Tot hiertoe is het een storm in een glas water”, vindt de autojournalist. “Maar waarschijnlijk wordt de zaak opgevolgd. Mocht dit waar zijn, dan kan dit tot nieuwe problemen, serieuze claims en rechtszaken leiden.”

(ns)

Meer
Auto