Door de speciale laadpaal hangt de kabel over het voetpad en is zo niet hinderlijk voor kinderwagens en rolstoelen.© Leen Van de Sande

Mechelen test innovatieve laadpalen die komaf maken met vervelende kabels op voetpad

Mechelen -

In vier Mechelse straten werd vrijdag een innovatieve gevellaadpaal in gebruik genomen. Dankzij de laadpaal hangt de laadkabel van elektrische wagens over het voetpad en ligt hij niet langer op de stoep. Dat moet een oplossing bieden voor bewoners van rijhuizen zonder oprit. Het is de eerste keer dat de palen op deze schaal uitgetest worden.

Stijn Van de Sande

Zo’n twee jaar geleden stelde Rudy Bonten van Archie het eerste prototype van de gevellaadpaal voor in zijn thuisstad Hasselt. De paal wordt bevestigd tegen de gevel van een woning en het laden gebeurt op hoogte. Er wordt zo letterlijk een brug gemaakt over het voetpad. Dat moet ervoor zorgen dat laadkabels niet langer op de stoep liggen en dus ook niet hinderlijk zijn voor bijvoorbeeld kinderwagens of mensen in een rolstoel.

Het prototype werd verder uitgewerkt en vrijdag werden de eerste innovatieve gevellaadpalen in gebruik genomen in Mechelen. De palen werden geïnstalleerd bij geïnteresseerde burgers in de Heembeemd, de Adegemstraat, de Monseigneur Scheppersstraat en de Hoveniersstraat. “De laadpaal kan niet alleen gebruikt worden door de bewoners van de betrokken woning, maar ook door buurtbewoners. Zo creëren we op lokaal vlak een kleine gemeenschap”, zegt Rudy Bonten.

Bedenker Rudy Bonten toont hoe de laadpaal precies werkt.© Leen Van de Sande

Piet Goovaerts uit de Heembeemd is een van de eerste gebruikers. “Ik rij nu drie jaar met een elektrische wagen en je merkt een duidelijke evolutie”, zegt hij. “In het begin waren er minder laadpalen, maar ze waren wel altijd beschikbaar. Nu zijn er meer laadpalen maar ook veel meer elektrische auto’s. Je moet geluk hebben om een plaatsje te vinden. Ik werk dan ook graag mee aan een project dat op een slimme manier extra laadpalen voorziet.”

Subsidie

De stad maakt 40.000 euro vrij om de vier laadpalen een tweetal jaar uit te testen binnen een pilootproject. Dat is 10.000 euro per paal. Die kostprijs is voor de doorsnee persoon veel te hoog om zelf te betalen. “Daarom kijken we naar steden en gemeenten om het project verder uit te rollen”, zegt Bonten. “Ik krijg nu al enorm veel aanvragen van lokale besturen die geïnteresseerd zijn om samen met hun inwoners een model uit te werken.”

Minister Somers, schepen Indigne en enkele bewoners die meestappen in het pilootproject.© Leen Van de Sande

“Niet iedereen kan een laadpaal voor de deur zetten en sleuven maken in het voetpad om de kabel te verstoppen is ook niet ideaal. Deze laadpaal biedt dan ook een goede oplossing”, zegt Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers (Open Vld). “In het belang van het klimaat willen we tegen 2030 99.000 laadpalen in Vlaanderen. Dat is er één per 150 inwoners. Een ogenschijnlijk eenvoudig idee als deze gevellaadpaal op hoogte kan mee het verschil maken om die doelstelling te halen.”

“Voortrekkersrol”

Ook schepen van Mobiliteit Pia Indigne (Vld-Groen-m+) is opgetogen met het project. “We tellen in Mechelen al heel wat laadpalen, maar het kan altijd beter. We zijn dan ook blij dat het systeem van Archie voor het eerst op deze schaal uitgetest wordt in Mechelen. We nemen hiermee opnieuw een voortrekkersrol op wat betreft duurzame mobiliteit en geloven dat dit type van laadpalen een oplossing kan zijn voor heel wat vragen en bezorgdheden over elektrisch rijden.”

Het laadpunt bevindt zich enkele meters boven de grond.© Leen Van de Sande

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners