© AP

Bud Light-rel weegt op resultaten van AB Inbev

Bierbrouwer AB Inbev heeft in het derde kwartaal zijn volumes zien afnemen, maar zijn winst wel zien toenemen. Dat heeft de Belgisch-Braziliaanse groep gemeld. De volumes liepen 3,4 procent terug, meer dan de 2,29 procent die analisten volgens persbureau Bloomberg hadden verwacht. Vooral in de Verenigde Staten vielen de volumes sterk terug, mede door de commotie binnen conservatieve kringen over een reclamecampagne van Bud Light.

jvh
Bron: BELGA

De opbrengsten stegen in het derde kwartaal met 5 procent en de ebitda (winst voor intresten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) steeg met 4,1 procent. Dat komt overeen met wat analisten hadden voorspeld. De bierreus behoudt dan ook zijn prognoses voor het volledige jaar: een groei van de ebitda met 4 tot 8 procent. Analisten verwachten een stijging met 5,8 procent.

Hoewel de volumes daalden zag AB Inbev zijn opbrengst dus toenemen, mede door “prijszettingsacties en aanhoudende premiumisering”. “De volumes daalden met 3,4 procent, daar de groei in de regio’s Midden-Amerika, Afrika en Azië-Pacific voornamelijk werd gematigd door de resultaten in de VS en de zwakke sector in Europa”, klinkt het in het persbericht.

In de VS daalde de opbrengst met 13,5 procent en de verkochte volumes met 17 procent. Het bedrijf heeft er sinds april te kampen met een boycot uit conservatieve hoek, na een reclamecampagne voor Bud Light met de transgender influencer Dylan Mulvaney. AB Inbev verbrak vanwege de commotie de banden met Mulvaney, wat dan weer wrevel opwekte bij haar aanhangers. In het tweede kwartaal daalden de verkochte volumes in de VS al met ruim 14 procent.

Vorige week kondigde AB Inbev nog aan een meerjarige sponsordeal te hebben gesloten met het Amerikaanse vechttoernooi UFC om het merk weer op de kaart te krijgen in de VS. De brouwer ook al nieuwe campagnes voor het merk in de NFL en met verscheidene countrymuzikanten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer