5 jaar verdwenen, nu onmiddellijk uitverkocht: dit is waarom de modewereld in de ban is van Phoebe Philo
De modewereld staat in rep en roer: nadat ze vijf jaar van het toneel verdween, maakt Phoebe Philo (50) een comeback. De Britse, die eerder haar stempel drukte op Chloé en Celine, lanceert nu eindelijk een eigen merk, dat op amper 24 uur zo goed als uitverkocht is. Maar wie is deze vrouw en waaraan heeft ze haar gigantische fanbase te danken? “Ze injecteerde basics met sensualiteit.”
De naam Phoebe Philo (50) zegt je misschien niets, maar de Britse maakt al jarenlang furore in de modewereld. “Ze kan teren op een enorme fanbase”, zegt moderedacteur David Devriendt. “De meeste mensen zullen haar niet kennen, maar ze drukte een enorme stempel op de merken waarvoor ze werkte.” Van Chloé tot Celine, en nu lanceert ze dus haar eigen merk, nadat fans daar jarenlang op hebben aangedrongen.
Haar eigen merk schreeuwt quiet luxury, met onder andere een leren totebag van liefst 8.500 dollar. “Voor het cliënteel waar Philo op mikt, is een paar duizend euro niet overdreven, ook al is er een crisis in de high fashion.” De eerste collectie is nu al zo goed als volledig uitverkocht in één dag tijd. “Men heeft dan ook zes jaar gewacht op deze lancering.”
De carrière van Philo in een notendop
Wie is deze vrouw en wat maakt haar designs zo geliefd? “De afgelopen jaren was de vraag: waar is Phoebe?!” Een korte samenvatting: van 2001 tot 2006 was Philo creative director bij Chloé, waar ze Stella McCartney opvolgde. Ze slaagde erin de groei die McCartney had gestart verder te zetten en haar ontwerpen voor Chloé waren ontzettend geliefd. Het waren schoolvoorbeelden van het destijds populaire boho chic stijltje.
“De ontwerpen van Philo werden gekenmerkt door veel kant, franjes en romantische stukken zoals babydolls, terwijl ze toch zeer tailored zijn. Ze speelde met het contrast tussen een zeer romantische stijl en basics. Haar designs voor Chloé waren zo geliefd dat heel wat klanten vroegen naar een eigen merk. Een tijdlang waren er onderhandelingen, maar het was niet het juiste moment. Lees: er was niet voldoende geld.”
Pauze om op haar gezin te focussen
In 2004 beviel Philo van haar eerste dochter Maya, waardoor ze twee jaar later haar carrière on hold zette en ontslag indiende bij Chloé, na een laatste iconische collectie in 2006.
In de twee jaar dat Philo niet actief deel uitmaakte van de modewereld, kwamen er heel wat merken met een gelijkaardige stijl op de markt. The Row, Cos, het merk van Victoria Beckham. “Die kopieerden allemaal een beetje Philo’s stijl, maar slaagden er toch niet helemaal in haar magie over te nemen. Elevated basics, met bepaalde details waardoor het echt wérkt.”
Philophiles en ‘we miss the old Céline’
In plaats van haar eigen merk te lanceren, werd Philo in 2008, na een break van twee jaar, creative designer bij Céline. “Dat waren haar topjaren in de mode. Céline had voor haar komst een heel ander imago. Michael Kors was voorheen, van 1997 tot 2004, creative director. Het merk schreeuwde toen glamour. Ze nam veel van die invloeden over, maar ging ook terug naar de basis en gaf er haar eigen draai aan.”
Zij kon basics écht injecteren met sensualiteit, met als resultaat stukken die vrouwen nodig hadden en écht wilden dragen
“Philo heeft een zeer minimalistische stijl, daar staat ze om bekend. Maar ze geeft het toch altijd een elegante, zwierige, vrouwelijke touch. Zo ontwierp ze in 2013 Birkenstocks voor Céline. Zij kon basics écht injecteren met sensualiteit, met als resultaat stukken die vrouwen nodig hadden en écht wilden dragen.”
In 2018 dient Philo haar ontslag in bij Céline. Ze wordt opgevolgd door Hedi Slimane, die meer rock and roll is en onder andere het accent op het merk liet weghalen. “Veel vrouwen dragen vandaag nog steeds stukken van Philo voor Céline, liefhebbers van dit tijdperk worden ook wel Philophiles genoemd. Zij kunnen zich minder vinden in de stijl van haar opvolger en hun leuze is ‘We miss the old Céline’.”
“Heel veel ontwerpers, op zowel high fashion als fast fashion niveau, zijn schatplichtig aan wat Philo gedaan heeft voor Céline.”
Phoebe 2.0
Na haar vertrek bij Céline in 2018 verdwijnt Philo van het toneel. De Britse focust zich opnieuw op haar gezinsleven, maar was dus ook in stilte achter de schermen haar eigen merk aan het opstarten. En nu, vijf jaar later, is het zo ver. “Haar merk sluit aan bij de esthetiek die haar zo succesvol maakte.”
Ja, het is mode die we al kennen. Toch vind ik dat het relevant blijft en zeker in de quiet luxury trend past
“De silhouetten die ze destijds creëerde, zie je ook vandaag nog heel veel bij influencers. Dus daar is ze aan blijven vasthouden. Als ik naar de collectie kijk, is er veel dat we al gezien hebben. Veel crèmekleuren en aardetinten, dat minimalistische maar toch met een bepaalde twist. Ja, het is mode die we al kennen. Toch vind ik dat het relevant blijft en zeker in de quiet luxury trend past.”
“Daarnaast leunen de stukken aan bij haar dagelijkse leven als mama van drie. Zo zitten er accessoires bij waar ‘MUM’ op staat. De collectie ademt eenvoud, draagbaarheid en elegantie. Als ik kijk naar de ontwerpen die ze nu gelanceerd heeft, zie ik ergens echt Phoebe 2.0. Een Phoebe na Céline, want ze zal voor altijd herinnerd worden door haar ontwerpen voor dat merk.”
Alles wat ze gezien heeft bij Celine, daar is ze vanaf gestapt
Voor de stijl van haar collectie bleef ze trouw aan haar kenmerkende identiteit, maar qua aanpak voert ze toch wat veranderingen door. “Er zit een heel ander productiemodel achter dan bij high fashion. Alles wat ze gezien heeft bij Céline, daar is ze vanaf gestapt. Ze produceert minder dan er vraag is, om koste wat kost overstock te vermijden.”
“Ze wilde de supply chain intiemer maken, en die elevated stukken en vakmanschap vertalen naar haar businessmodel. Ook kiest ze er bewust voor om niet mee te draaien op het zotte niveau van de fashionweken. Dat zou haar te veel stress geven. Philo gaat nu drie drops doen, en daar houdt ze het voorlopig bij. Ze wil bewust omgaan met de materialen die ze gebruikt en de impact op de natuur, al staat daar natuurlijk een prijs tegenover. Het grootste deel van de collectie werd dan ook gemaakt in Europa en vooral Italië, met het beste vakmanschap.’
De ontwerpen van Phoebe Philo kan je hier bekijken.
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Gebruik de ‘misschien-techniek’ om vrienden niet teleur te stellen.” Let op, afspraken cancelen kan verslavend zijn
-
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
Goed nieuws voor alle fans van faux-fashion: vanaf vandaag kan je de limited-edition Crocs in samenwerking met chipsproducent Pringles in huis halen. Want het merk achter deze tuinsandaal weet: hoe gekker en opvallender de crocs, hoe beter. Wat is het geheim achter het succes van deze ‘foute’ kledij of schoeisel? Onze moderedacteur David legt uit. “Deze trend past perfect bij onze tijdsgeest.” -
PREMIUM
“Echt waar, masturberen voor de spiegel hélpt me.” Hoe doe je aan soloseks zoals Billie Eilish? Seksuologe geeft 7 tips
“Ik voel een liefde voor mijn lichaam die ik nooit eerder voelde.” Billie Eilish masturbeert veel, zelfs voor de spiegel, geeft de zangeres toe. Seksuoloog Michelle Hufkens juicht dat toe, want soloseks doet véél voor je lijf en je seksleven. Ze noemt de veranderingen die je opmerkt als je het vaker doet en geeft 7 tips om er (nog) beter in te worden: “Je moet je seksuele machine geolied houden.” -
-
Je (ex-)partner bespioneren via hun smartphone: doodnormaal, vinden steeds meer Vlamingen
-
PREMIUM
“Zonder die kus had mijn leven er heel anders uitgezien.” De stoute kantjes van Stephanie Planckaert
In ‘Families XXL’ op VTM kijkt Stephanie Planckaert (35) binnen bij zes grote gezinnen. Zelf is ze lid van de bekendste familie van ons land, maar achter de schermen zijn er roddels, romantische briefjes en te veel straffe cocktails, bekent ze in onze reeks waarin we BV’s stoute vragen stellen. Het échte leven van een Planckaert? “Ik schrik er niet meer van als er iets achterbaks gebeurt.” -
Welke film- of tv-scène schudde je seksueel wakker? 40 reacties: “Ik keek er samen met mijn stiefbroer naar”
Welke scène of film was jouw eerste seksuele trigger? Die vraag stelde vroedvrouw en auteur Uwe Porters (33) aan 46.800 Vlamingen op Instagram. Ze kreeg honderden anonieme reacties: we verzamelden de opvallendste en trekken er met Uwe een paar belangrijke lessen uit over ons seksleven. “Tijdens het babysitten keek ik tv en kwam ik per ongeluk ‘Emmanuelle’ tegen. Een openbaring.” -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUM
Hoe red je je relatie na overspel? Wim Slabbinck deelt de onvermijdelijke to-do’s: “Het duurt meestal 1 jaar”
Celine Van Ouytsel (27) is weer samen met haar ex Andreas Bonne, die haar in het verleden veelvuldig bedroog. Het verbaast velen, maar niet relatietherapeut Wim Slabbinck. Volgens hem kan ontrouw de brandstof zijn voor een nieuw begin en zelfs voor een betere liefde. Maar alleen als je weet wat je als koppel allemaal te doen staat: “De persoon die bedrogen is, heeft ook een taak.” -
PREMIUM
Welke ‘regels’ voor een goede relatie zijn onzin? Relatietherapeuten noemen er 20: “Je flirt er beter op los”