Winst voor Brussels Airlines, maar “het had minder kosten kunnen maken”, vindt luchtvaartexpert Luk De Wilde

Brussels Airlines komt met mooie cijfers naar buiten. Het bedrijf maakte winst in het afgelopen kwartaal en zal dit jaar vermoedelijk ook positief afsluiten. Luchtvaartexpert Luk De Wilde is zeer optimistisch, maar plaatst toch een kanttekening.


Beluister hier het volledige gesprek met Luk De Wilde:


In het nieuws: Brussels Airlines boekte in de periode van juli tot en met september 2023 een winst van 72 miljoen euro. Dat is 20 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens De Wilde wijst dat op een zekere stabiliteit binnen het bedrijf.

  • “De kosten van Brussels Airlines zijn onder controle. Dit is al het tweede opeenvolgende kwartaal met winst. En ook naar het komend kwartaal toe denkt men dat men op winst zal uitkomen, of misschien een status quo. Op jaarbasis blijft het winst”, weet De Wilde.
  • “De luchtvaartsector is enorm opgeveerd na de coronapandemie. De verwachtingen waren dat het niveau van voor corona in 2023 gehaald zou worden, dat is iets vroeger gebeurd in 2022. De bereidheid tot vliegen is enorm groot. Dat zien we ook nu nog in de boekingen voor de komende maanden. Er is wel niet veel nodig om het tij te doen keren. Laat ons hopen van niet, maar het is wel zo.”
  • “Brussels Airlines had minder kosten kunnen maken, vindt De Wilde. “Men heeft 4 miljoen euro extra uitgaven gehad om het luchtruim van Niger (waar het onrustig is, red.) en een aantal omringende landen in noordelijk Afrika te ontwijken. Daardoor heeft men routes moeten schrappen en om moeten leggen. De olieprijs heeft ook meegespeeld.”

Consolidatie helpt

Uitgezoomd: ook andere luchtvaartmaatschappijen maken winst.

  • Brussels Airlines maakt deel uit van de Lufthansa-groep. De Wilde ziet een bredere tendens: “Ook de zusterbedrijven van Brussels Airlines – Austrian Airlines en Swiss Airlines – maken allemaal winst. Bij de concurrentie, Air France KLM, zien we ook heel goede cijfers. Ze plukken allemaal de vruchten van de drang naar het vliegen.”
  • “Wat Brussels Airlines aantrekkelijk maakt, is dat vliegen naar het hart van Europa nog altijd bekend is. Veel mensen moeten hier zijn omwille van de instellingen, bijvoorbeeld de NAVO. Dat is een extra aantrekkingspunt.”
  • “Ook consolidatie speelt mee. Bedrijven in de luchtvaart gaan samen en de grote luchtvaartgroepen blijven overeind. De kleintjes in Roemenië of Scandinavië hebben het moeilijk. Eens je deel uitmaakt van een grotere groep, kan je aan je kostenstructuur werken. Bijvoorbeeld door een gezamenlijke aankoop van kerosine of de verkoop op één lijn te zetten. Je hebt het voordeel van de schaalvergroting.”

Bezettingsgraad is geen detail

  • Ook de bezettingsgraad van Brussels Airlines stijgt. Dat is geen detail, vindt De Wilde: “Het aantal stoelen dat gemiddeld gevuld was, is geklommen met bijna 3 procent naar 85 procent. Dat is historisch hoog voor Brussels Airlines. Dat is een extra teken van rendabiliteit. Ook Ryanair heeft een bezettingsgraad van 90 à 95 procent. Het is een zeer belangrijke indicator in de luchtvaartsector.”
  • “De luchtvaartmaatschappij heeft er vertrouwen in, want er zijn op dit ogenblik nog heel wat vacatures die openstaan. Men wil mensen aanwerven, zowel in de cockpit als in de cabine, zowel technici, als kantoorpersoneel. Het geeft vertrouwen, de toekomst ziet er rooskleurig uit”, besluit de luchtvaartexpert.

(nd)

Meer