Victoria’s Secret verliest miljarden omzet door hun nieuw, inclusief imago. Dus ze gooien het roer wéér om
Victoria’s Secret werkt hard aan een nieuw imago. Het lingeriemerk wil meer bodypositivity, vrouwelijk empowerment en inclusiviteit nastreven. Maar het succes bleef uit. Daarom maken ze nu wéér een bocht van 180 graden. Ze willen hun winkels verbeteren, nieuwe collecties introduceren en vooral: het oude Victoria’s Secret terughalen. “Sexiness kan ook inclusief zijn.”
De voorbije jaren verkeerde Victoria’s Secret in nauwe schoentjes. Het lingeriemerk werkt gelinkt aan het ene schandaal na het andere, en achter de schermen schuilde een werkelijkheid van seksisme, machtsmisbruik en onderdrukking. Op dat moment waren hun verkoopscijfers om te huilen. Terwijl andere lingeriemerken zoals Savage Fenty van Rihanna en Etam in Europa, die wél volop de kaart trokken van diversiteit, het een pak beter deden.
Hoe Victoria’s Secret zich probeerde te herprofileren. “Een slappe marketingtruc”
De jongste jaren likten ze bij Victoria’s Secret de wonden en besloten ze om een volledig nieuwe koers te varen. In plaats van louter samen te werken met superslanke, rondborstige en vooral witte modellen, waren curvy vrouwen en trans modellen plots welkom. Net als ambassadrices zoals tennisster Naomi Osaka of voetbalster Megan Rapinoe, die bekendstaan voor hun activisme.
Victoria’s Secret verwacht dit jaar een omzet van 5,8 miljard euro, een stevige daling tegenover de voorbije jaren
De hoop was dat hun nieuwe imago goed ontvangen zou worden bij het publiek, maar dat bleek tevergeefs. Hoewel het volgens sommigen een stap in de goede richting was, bleef de meerderheid op z'n honger zitten. Sommigen noemden het een slappe marketingtruc. Too little, too late.
Vanuit een bepaalde hoek was zelfs kritiek te horen op de nieuwe wind van Victoria’s Secret. Het was te politiek correct, te woke. Die stemmen misten de oude Victoria’s Secret en de glamoureuze wereld die het vertegenwoordigde.
En die kritiek vertaalt zich ook naar de cijfers. Het lingeriemerk verwacht een omzet van 5,8 miljard euro in 2023, een daling van 5 procent tegenover vorig jaar en véél minder dan de omzet in 2020, 7 miljard euro. “Ondanks al onze inspanningen is het niet genoeg geweest”, zei Martin Waters, de CEO van Victoria’s Secret. Met andere woorden: we hebben dit geprobeerd, maar het werkt niet voor ons.
Opnieuw meer sexappeal? De eerste signalen zijn er al
Eind vorige week organiseerde het bedrijf daarom een presentatie voor hun investeerders, om een nieuwe strategie toe te lichten. Het doel: de winst weer omhoog trekken en volgend jaar toch een omzet boeken van 6,5 miljard euro.
Hoe ze dat willen bereiken? Het lingeriemerk wil nieuwe collecties en diensten bieden, zoals sport- en zwemkleding verkopen. Ze zijn van plan om hun winkels in een nieuw, fris jasje te steken én vierhonderd nieuwe winkels te openen op plaatsen buiten Noord-Amerika. Daarnaast willen ze ook verschillende kosten besparen en minder risico’s nemen.
Met ‘sexiness’ kunnen we nog steeds inspelen op de diverse verwachtingen van onze klanten
Maar de belangrijkste verandering is misschien wel dat ze voor een deel terugkeren naar het oude Victoria’s Secret. Brand president Greg Unis zegt dat het merk in de toekomst opnieuw meer sexappeal wil uitstralen, net als in de gouden tijden van weleer. “Sexiness kan inclusief zijn”, zegt hij daarover. “Met sexiness kunnen we nog steeds inspelen op de diverse verwachtingen van onze klanten, en daarop gaan we focussen.”
Wat dat concreet inhoudt, blijft nog even koffiedik kijken. Veel mensen houden alvast de adem in: betekent het dat Victoria’s Secret in de toekomst opnieuw enkel en alleen met magere modellen gaat werken en toxische schoonheidsidealen gaat idealiseren? Hoe ver zullen ze hun strategie terugdraaien?
Als we afgaan op de laatste socialemediaberichten en reclamecampagnes van Victoria’s Secret, zal het nog wel meevallen. Ze werkten inderdaad samen met modellen als Haily Bieber, Emily Ratajkowski, maar óók met plussize modellen als Paloma Elsesser en Ali Tate-Cutler. Maar het blijft afwachten. Een ding is zeker: controverse is nooit veraf als het gaat over Victoria’s Secret, en het zal héél moeilijk blijven voor het lingeriemerk om dat beeld van zich af te schudden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Je kan niet alles hebben.” Waarom blijven we bij onze partner, zelfs als we weg willen? 5 vrouwen getuigen
-
PREMIUM
Hoe herstel ik pigmentvlekken? En kan ik kleine ogen vergroten zonder operatie? 19 prangende beautyvragen beantwoord
Wat doe je aan overhangende oogleden? Waarom mag niet iedereen zijn tanden bleken? En vinden kappers het vervelend als je met vettig haar in de stoel plaatsneemt? Wij stelden 19 prangende vragen over make-up, skincare, haar- en huidbehandelingen aan professionals. Ze tippen hoe je met bepaalde onzekerheden voorgoed komaf maakt. “Naast extensions zijn er andere permanente oplossingen voor dun haar.” -
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens geeft vrouwen de belangrijkste les rond orgasmes: “Je moet het wel durven”
“Veel vrouwen genieten niet van de seks die ze hebben”, verkondigt Goedele Liekens in haar column deze week. Er schort wat als het op hun orgasme aankomt, zegt de seksuologe: vrouwen ‘claimen’ het niet. “Vreselijk vind ik dat. Voor vrouwen, maar ook voor mannen. Want zij moeten het orgasme ‘geven’ en o wee als dat niet lukt.” Hoe doe je dat als vrouw beter? De seksuologe geeft antwoord. -
-
PREMIUM
Hannelore krijgt een onverwachte ‘yonimassage’ van haar masseur: “Hij duwde mijn benen een beetje uiteen”
-
PREMIUM
“Minder dan 1 op de 5 vrouwen krijgt een orgasme door penetratie.” Seksuoloog geeft 7 belangrijke lessen ‘clitkunde’
Klaarkomen tijdens de seks is voor vrouwen nog steeds geen evidentie. Want helaas, volgens een nieuwe studie bestaat de orgasmekloof nog steeds. Die zal pas gedicht worden als er meer kennis is over de clitoris, denkt seksuologe Lotte Sierens. Daarom geeft ze zeven inzichten om de magic spot van de vrouw nog beter te verwennen. “Een zachte aai, trilling of natte tongbeweging kan soms helemaal anders voelen.” -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
OPROEP. Sta jij op de wachtlijst voor puberteitsremmers?
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM
PORTRET. Marleen wint zichzelf terug na bedrog. “Hij wilde dat ik onder de zonnebank ging voor die witte benen”
“Ik ben niet mooi. Eerder standaard”, zegt Marleen (50). Vijftien jaar lang vergeleek ze zich met blonde, slanke vrouwen. De vrouwen waarmee haar ex-man haar bedroog. Twee kinderen, striemen en zware operaties later legt ze uit hoe ze uit de put kroop. En benoemt ze eerlijk de onzekerheden waar élke vrouw mee kampt. “Ik woog evenveel als toen ik zwanger was. Dus nam ik antidepressiva.” -
PREMIUM
Single Maaike (38) wil mama worden, maar vindt geen man: “Misschien is mijn must-have lijstje te lang?”