AFP or licensors

Europa wil strengere regels voor politieke advertenties

Het moet voor burgers in de Europese Unie duidelijker worden waar politieke advertenties vandaan komen en wie ervoor betaald heeft. Bovendien wordt het moeilijker om politieke boodschappen van buiten de Europese Unie in EU-landen te verspreiden. De Raad van de Europese Unie had daar eerder al een voorstel over, nu is er een akkoord bereikt met het Europees Parlement.

Politieke advertenties zullen van labels voorzien moeten worden, om duidelijk te maken dat het wel degelijk om een politieke advertentie gaat. Die advertenties zullen daarna dan in een database moeten terechtkomen, waar ze zeven jaar lang bijgehouden worden. Dat moet ervoor zorgen dat het duidelijk is wie achter een bepaalde advertentie zit en wie ervoor betaald heeft. De regels moeten het voor burgers en journalisten en overheden gemakkelijker maken de herkomst van advertenties te traceren.

Ook wordt het moeilijker om vanuit een niet-EU-land politieke advertenties te plaatsen in EU-land vlak voor belangrijke verkiezingen of referenda. De regel moet buitenlandse invloed op Europese verkiezingen tegengaan. 

Het wordt eveneens verboden gericht politieke boodschappen te versturen op basis van iemands etniciteit of geaardheid. Daarnaast zal je als burger op sociale media speciale toestemming moeten geven om je gegevens bij te houden voor het verzenden van politieke advertenties.

Het akkoord moet nog formeel bekrachtigd worden. Het is de bedoeling de regels daarna zo snel mogelijk uit te rollen.

Meest gelezen