Minister van Mobiliteit Gilkinet staat op de rem voor zelfrijdende auto's, expert: "Ze zijn niet meer tegen te houden"

Auto's die voor een groot deel "zelfrijdend" zijn, zijn niet welkom op de Belgische wegen. Dat schrijft Het Nieuwsblad en bevestigt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Hij spreekt van een veiligheidsrisico. "Nochtans zijn proefprojecten nodig om de technologie te perfectioneren", reageert Steven Latré, hoofd artificiële intelligentie bij Imec.

Een auto die vanzelf remt in een file of bijstuurt wanneer je afwijkt van de rijstrook. Het zijn toepassingen die steeds meer mensen ook in ons land gebruiken. Maar auto's die vanzelf rijden terwijl wij achterover leunen, hebben we hier voorlopig nog niet.

In Duitsland rijden die zogenoemde "level 3 zelfrijdende wagens" wel al rond. Mercedes wil de technologie ook bij ons aanbieden, maar minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is geen voorstander. 

"Die tussenvorm brengt een te groot veiligheidsrisico mee", laat Gilkinet weten. "Mensen die slapen of gamen, zijn niet alert genoeg om snel te kunnen ingrijpen indien nodig. Daarnaast staan ook zelfrijdende auto's in de file en veroorzaken ze vervuiling."

Types zelfrijdende wagens:

  • Niveau 1: wagens met actieve rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control of een rijstrookassistent.
  • Niveau 2: wagens die meer complexe taken uitvoeren zoals automatisch parkeren of de rijstrook volgen in bochten.
  • Niveau 3: wagens die de omgeving volledig zelf monitoren zonder menselijke tussenkomst. Het systeem geeft een signaal als het een probleem detecteert zodat de bestuurder kan overnemen.
  • Niveau 4: wagens die volledig autonoom rijden binnen een afgebakende zone. Buiten de zone moet de bestuurder het overnemen of zoekt de wagen een veilige parkeerplaats.
  • Niveau 5: wagens die alle rijtaken uitvoeren en waarbij de bestuurder op de achterbank kan plaatsnemen. Een stuur of pedalen zijn niet meer per se aanwezig.

"Ik begrijp dat de Belgische situatie niet de Duitse situatie is", reageert Steven Latré in "De ochtend" op Radio 1. Hij is hoofd artificiële intelligentie bij onderzoekscentrum Imec. "Die level 3 zelfrijdende wagens rijden ook enkel zelfstandig in heel specifieke situaties in Duitsland."

Zo kan het enkel bij daglicht, in een file en bij een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. "In Duitsland zijn er bovendien langere wegen en heb je specifieke plaatsen waar er weinig stratencomplexen zijn. Hier is het dichter bevolkt, wat het een pak moeilijker maakt."

Cruciale proefprojecten

"Tegelijkertijd zijn testen met level 3 zelfrijdende wagens cruciaal om de technologie te kunnen perfectioneren. Moet het daarom meteen commercieel beschikbaar zijn voor iedereen? Dat vind ik niet, maar ik pleit wel voor een aantal proefprojecten."

"Zulke proefprojecten zijn er al in andere landen, maar elke situatie is anders. Duitsland heeft andere verkeersborden en andere verkeerssituaties. Het is belangrijk om de technologie uit te testen in de regio waar het uiteindelijk uitgerold zal worden."

Niet meer tegen te houden

De evolutie naar zelfrijdende wagens is niet meer tegen te houden, zegt Latré. "Het is zeker niet iets wat we morgen allemaal gaan hebben, maar we gaan er de volgende jaren meer en meer van horen. Het zit er sowieso aan te komen."

We gaan de volgende jaren meer en meer horen van zelfrijdende wagens

Steven Latré, hoofd artificiële intelligentie bij Imec

"Daar zijn een aantal redenen voor. Voor consumenten is het een extra gemak, het kan tijdwinst zijn voor veel mensen in files bijvoorbeeld. Maar eigenlijk zitten de grote toepassingen vooral in de meer professionele sector."

Latré denkt aan de logistiek. "Het geeft een groot economisch voordeel naar rustpauzes van vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld. Het is ook ecologischer en het gaat daarnaast over veiligheid. Denk aan vermoeide chauffeurs."

Ooit naar level 5?

Ook Gilkinet ziet het nut in van zelfrijdende wagens in de logistieke sector, maar hij focust er liever op level 5 zelfrijdende wagens. Dat zijn wagens waarbij je op de achterbank kan plaatsnemen terwijl je naar je bestemming wordt gebracht.

"Onze prioriteit is om proefprojecten van autonome mobiliteit te steunen in de logistieke sector en het treinaanbod te versterken voor verplaatsingen van burgers", stelt Gilkinet concreet.

BEKIJK - Een Amerikaanse journaliste maakt een proefrit in een zelfrijdende auto:

Videospeler inladen...

"Die level 5 zelfrijdende wagens bestaan al", bevestigt Latré. "Ze rijden al in de Verenigde Staten, maar hebben daar een heel andere toepassing. Ze zijn er voornamelijk bedoeld om taxi's te vervangen."

"Dat is een heel andere situatie en het is ook heel moeilijk in te schatten of wij als consument ooit met zulke wagens gaan rijden. Dat kan in het meest optimistische scenario pas tegen 2040-2045. Dus ik denk dat er juist een grote nood is aan level 3 zelfrijdende wagens."

Meest gelezen