Waarom je een domiciliëring niet meer zomaar kan stopzetten via de bank 

Een domiciliëring of automatische betaling via je rekening stopzetten is niet altijd zo eenvoudig. Vroeger kon je daarvoor terecht bij je bank, maar nu moet je contact opnemen met het bedrijf voor wie de betaling is bedoeld. "Een stopzetting van de betalingen betekent niet dat het contract ook is beëindigd", vertelt bankenfederatie Febelfin.

Het consumententeam van Radio2 gaat op zoek naar een antwoord op al je vragen. Heb je een verhaal of vraag, laat het ons weten op consumenten@radio2.be.

Bij een domiciliëring geef je een organisatie de toestemming of een mandaat om het factuurbedrag automatisch van je bankrekening te halen. Vaak gaat het over regelmatig terugkerende facturen zoals die van je telecomprovider of energieleverancier. Je kan zo'n automatische betaling stopzetten, maar dat moet dan wel op de correcte manier gebeuren.

Was het vroeger anders?

"Vroeger kon je een domiciliëring gewoon stopzetten via je bank. Nu moet je blijkbaar ook de instantie die het geld van je rekening haalt, zelf contacteren. Kan dat?", schrijft Magda uit Buggenhout naar de consumentenredactie van Radio2.

"Ja, dat klopt. Vroeger werden domiciliëringen beheerd door de bank en was het voldoende om een doorlopende opdracht stop te zetten via je bank", legt Charline Gorez van bankenfederatie Febelfin uit. 

Maar in 2014 kwam daar verandering in door het SEPA-systeem. Dat werd ingevoerd om alle digitale betalingen in Europa vlotter te laten verlopen. "Tot 2014 besliste België daar zelf over, maar intussen gelden er overal in Europa dezelfde regels, procedures en rechten bij betalingen."

Sinds de invoering van SEPA worden domiciliëringen niet langer beheerd door de banken, maar wel door de schuldeisers. "De schuldeisende firma's zijn namelijk diegenen die in contact staan met de klant voor het aanbieden van diensten of goederen", zegt Gorez.

Een bank heeft geen zicht op de contractuele afspraken die er zijn gemaakt tussen de klant en de schuldeiser

Charline Gorez , bankenfederatie Febelfin

Bank komt niet meer tussenbeide

Een domiciliëring stopzetten bij de bank betekent dus niet dat de overeenkomst met de firma is stopgezet en dat je schuld vervalt. "Een bank heeft geen zicht op de contractuele afspraken die er zijn gemaakt tussen de klant en de schuldeiser", vervolgt Febelfin.

"De wetgeving heeft wel maatregelen ingeroepen die de consument beter beschermen, zoals het blokkeren van een schuldeiser of het terugvorderen van onterechte invorderingen. Dit doet geen afbreuk aan de overeenkomst tussen de klant en de schuldeiser", vult Febelfin aan. 

Hoe zet je een contract stop?

Als je een domiciliëring wil opzeggen, neem je best rechtstreeks contact op met het bedrijf of de organisatie in kwestie en lees je best het contract nog eens na. "Hoe je dat juist doet, hangt af van wat er contractueel werd overeengekomen tussen de klant en de schuldeiser", klinkt het bij Febelfin. "In dat contract staat vermeld hoe een stopzetting moet gebeuren: via een e-mail of mogelijk is een aangetekend schrijven verplicht om het contract definitief stop te zetten."

Wat kan je doen bij problemen?

Weet dat je ook beschermd bent als klant. Een Europese domiciliëring biedt je de volgende bescherming:

  • Ondertekende je nooit een domiciliëringsmandaat en gaf je als consument dus geen toestemming voor een inning op je rekening, dan is er geen geldig mandaat. In dat geval krijg je tot 13 maanden de tijd om een terugbetaling aan te vragen als er toch geld van je rekening is gehaald.
  • Is er wel een geldig mandaat, maar ga je als klant niet akkoord met een bepaalde inning, dan heb je acht weken de tijd om aan je bank te vragen om het betaalde bedrag terug te storten. Dit geldt bijvoorbeeld wanneer een bedrag foutief is of wanneer de klant die maand geen dienst heeft ontvangen.
  • Je kan je bank op de hoogte brengen over het maximumbedrag en/of de frequentie van automatische betalingen die een bedrijf of organisatie mag uitvoeren.
  • Bij problemen neem je best rechtstreeks contact op met de klantendienst van de organisatie waarvoor je de domiciliëring hebt ingesteld. Krijg je daar geen sluitend antwoord, dan kan je ofwel contact opnemen met de Ombudsman van de betrokken sector ofwel kan je een klacht indienen bij het Meldpunt van de FOD Economie.

    Het consumententeam zette de verschillende ombudsdiensten al eens eerder op een rijtje.

Meest gelezen