Vlaamse mediaregulator waarschuwt vijf influencers, onder wie Average Rob en Kim Van Oncen

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft de influencers Kim Van Oncen, Véronique Leysen, Lies Clerx, Robert Van Impe en Kirilove CommV een waarschuwing gegeven voor het niet naleven van het mediadecreet.

lto
Bron: BELGA

In video’s op socialemediaplatformen schonden ze artikel 53. Dat bepaalt dat  commerciële communicatie gemakkelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Dat heeft de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media woensdag gemeld.

De onderzoekscel van de VRM controleerde tussen 7 mei 2023 en 4 juni 2023 online video’s op een aantal platformdiensten, zoals Instagram, Tiktok en Youtube. 

Influencers mogen commerciële communicatie uitzenden als deze gemakkelijk als zodanig herkenbaar is. “Volgens het Content Creator Protocol (CCP) moet er sprake zijn van een duidelijk herkenbare aanduiding indien volgende drie elementen cumulatief aanwezig zijn in elke video: het woord “advertentie” of “publiciteit” staat aan het begin van de beschrijving; het merk, product of dienst is getagd aan het begin van de beschrijving en de “disclosure feature” voor het gebruik van commerciële communicatie van de platformdienst werd geactiveerd bij het uploaden van de video”, luidt het. 

De vijf genoemde influencers begingen een inbreuk op de bepalingen van artikel 53, concludeert de VRM, die hen waarschuwt voor deze inbreuk.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer