Ook op gewestwegen gaan flitspalen áltijd werken

De flitspalen langs de gewestwegen gaan binnenkort wellicht extra flitsen. De politie gaat ze – net zoals op de autosnelwegen – niet meer tijdelijk uitschakelen of instellen op hogere tolerantiemarges.

Werner Rommers

Terug naar de zomer van 2022. Toenmalig justitieminister Vincent van Quickenborne (Open VLD) maakt bekend dat langs alle autosnelwegen in ons land niet langer mag worden geflitst met de spreekwoordelijke ‘rem’ op. Tot die tijd werden flitspalen of trajectcontroles langs autosnelwegen, in overleg met het lokale parket, geregeld uitgeschakeld om het aantal verkeersboetes onder controle te houden. Kwestie van de administratie rond te krijgen. Of er werd pas geflitst vanaf 140 kilometer per uur, opnieuw om niet te verdrinken in een te hoog aantal verkeersboetes.

Hetzelfde gaat nu gebeuren met de vele flitscamera’s en trajectcontroles langs gewestwegen, antwoordde de justitieminister op een vraag van N-VA-Kamerlid Wouter Raskin. Het nieuws werd ons ook bevestigd door de FOD Justitie. Aanleiding was onder meer de aanklacht van de West-Vlaamse politiezone Polder, die jaarlijks niet meer dan 17.000 snelheidsboetes mag produceren. Waardoor het korps sommige trajectcontroles langs gevaarlijke wegen geregeld moet uitschakelen. “Pure kafka”, aldus de korpschef.

6,2 miljoen boetes

Daar komt dus een einde aan. Op dit moment lopen langs verschillende drukke gewestwegen proefprojecten waarbij niet langer met een maximumaantal boetes of een hogere tolerantiegrens wordt gewerkt. Op die manier proberen justitie en politie – net zoals bij de snelwegen gebeurde – in te schatten hoeveel extra snelheidsovertredingen er worden geproduceerd wanneer straks ook langs gewestwegen continu wordt geflitst.

Volgens de FOD Justitie is het de bedoeling om volgend jaar te starten met het afbouwen van alle quota en tolerantiemarges voor controles langs gewestwegen. Er zijn daarvoor extra mensen nodig bij zowel justitie als bij de verwerkingscentra van de federale politie, en daarvoor is het nodige budget vrijgemaakt. Om je een idee te geven: mede door vorig jaar langs autosnelwegen voortaan continu te flitsen en zonder te hoge toleratiemarges, steeg het aantal snelheidsovertredingen in 2022 tot 6,2 miljoen. Het jaar ervoor waren er dat ‘maar’ 4,7 miljoen.

De FOD Justitie beklemtoonde woensdag dat niets verandert aan de “technische marge”, dat is de kleine marge om meetfouten van het flitstoestel op te vangen. Zo word je in een zone 50 pas geflitst vanaf 57 km per uur.

Beste manieren?

De almaar strengere aanpak past binnen de doelstelling van de regering-De Croo om tegen 2030 het aantal verkeersdoden op onze wegen te halveren. Maar N-VA-Kamerlid Wouter Raskin stelt zich vragen bij de aanpak. “Iemand die te snel rijdt, moet beboet worden. Uiteraard. Tegelijk zijn er veel efficiëntere methodes om tot een veiliger verkeer te komen dan almaar massaler te flitsen: en dat is het rijbewijs met punten. Maar over de invoering daarvan geraakt de regering-De Croo het niet eens. Net als over strengere controles op gsm-gebruik achter het stuur.”

LEES OOK. Superflitspalen missen hun effect niet: “Merken dat aantal boetes aanzienlijk daalt”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER