België doet mee aan de Chinese trend Singles' Day: "Voor ons land kortingsdag te veel"

Nu zaterdag 11 november is het Singles' Day. Al jarenlang een begrip in China. En zoals met veel trends in het buitenland, waait ook deze over naar ons land. Verschillende winkels bieden een korting op 11/11 aan singles. Hoe weten die winkels dat ik single ben? En kan deze trend ook uitgroeien tot een hype in ons land? Volgens marketingspecialist Gino Van Ossel niet meteen.  "Ik vrees dat deze kortingscampagne niet kan opboksen tegen de intussen ingeburgerde Black Friday-periode." 

Het consumententeam van Radio2 gaat op zoek naar een antwoord op al je vragen. Heb je een verhaal of vraag, laat het ons weten op consumenten@radio2.be.

“Singles’ Day! It’s all about you". Met die slagzin wil de Deense woonketen Jysk de Belgische singles overtuigen te kopen met tot wel 60 procent korting. Op 11 november krijgen singles hoge kortingen, omdat "ook zij zichzelf eens mogen verwennen." Want daar draait Singles' Day rond: zorg ook eens voor jezelf.  En de woonketen is niet de enige die deze groeiende markt nu wil bespelen. Meerdere ketens proberen mee op de kar te springen", zegt professor Marketing Gino Van Ossel. 

België telt op 1 januari 2023 1,8 miljoen eenpersoonshuishoudens. "We weten niet of dit allemaal singles zijn, maar dit is wel een derde (36%) van de particuliere huishoudens", zegt Van Ossel. 

Waarom een Singles' Day?

Singles' Day ontstond in 1993 in China. Het was een reactie van studenten op Valentijn. Op Valentijnsdag worden koppels gevierd en koop je voor iemand anders. De studenten vonden het tijd dat ook singles zichzelf eens mogen verwennen. "Dat de Singles' Day op 11 november valt, is geen toeval. 11.11, dat zijn allemaal “eentjes". Het staat dus symbool voor alleen zijn", vertelt Van Ossel. 

Singles' Day is in China uitgegroeid tot de belangrijkste commerciële dag op vlak van online verkoop. Het is de topdag in de verkoop van China.

Gino Van Ossel, professor Marketing aan de Vlerick Business School

In de beginjaren van Singles' Day waren de promotiecampagnes nog bescheiden. Tot de Chinese webshop Alibaba mee op de kar sprong. "De campagne kreeg een enorme boost en intussen is Singles' Day in China uitgegroeid tot de belangrijkste commerciële dag op vlak van online verkoop. Wat Black Friday is in de Verenigde Staten, dat is Singles' Day in China. Elk bedrijf wil nu zijn graantje meepikken”, vertelt Van Ossel. “Voor bedrijven is elke aanleiding goed om een korting te geven."  

Hoe weten zij dat ik single ben?

Misschien kreeg jij ook al aanbiedingen in je mailbox voor Singles' Day. Maar kunnen winkelketens weten of jij single bent? "Zij kunnen dat niet weten", zegt Van Ossel. "De aanbiedingen worden naar iedereen gestuurd, en iedereen kan gebruik maken van deze kortingen. Het is de single zelf die zich aangesproken kan voelen. De kans is wel 1 op 3 dat de eventuele koper de advertentie persoonlijk kan nemen." 

Toch kunnen bepaalde sociale media wel meer over jou weten en jou gerichte advertenties sturen. Bijvoorbeeld op Facebook. “Als je daar je relatiestatus op vrijgezel hebt staan, dan kan Facebook daar gebruik van maken en gerichte advertenties in je feed laten verschijnen. Maar algemeen schieten adverteerders op iedereen, ongeacht je status”, vervolledigt Van Ossel.  

Bovendien kan een relatiestatus ook op elk moment wijzigen. “Een relatiestatus is nooit stabiel. Bij wijze van spreken ben je vandaag nog single, maar morgen niet meer. Of omgekeerd. Wat het ook net pijnlijk kan maken. Je kan vandaag in een relatie zitten, maar morgen weer single zijn.”  

Wordt de trend in België even groot als in China?

Marketingspecialist Gino Van Ossel betwijfelt of deze campagne in België een even groot succes wordt als in China. “Het zit volgens mij te dicht op Black Friday, dat eind november valt. Op deze dag wordt het begin van Holiday Season ingeluid. Black Friday richt zich al heel hard op de aankoop van de eindejaarsgeschenken. Het is ontstaan in de Verenigde Staten en intussen ook helemaal overgewaaid naar België. En met groot succes. Oorspronkelijk werden er enkel kortingen gegeven op die ene vrijdag. Maar de druk bij de magazijnen lag toen te hoog. De korting werd daarom uitgebreid naar een heel weekend, en intussen start de koopjesweek al dagen voordien en lopen ze zelfs tot de maandag erop, de zogenaamde Cyber Monday."

"De Belgische consument houdt intussen rekening met die Black Friday kortingen en begint dan aan zijn kerstaankopen. Ik stel me dus de vraag of Singles' Day niet te kort op Black Friday valt", zegt Van Ossel. "Bovendien valt deze dag maar tien dagen na Halloween."

Een bedrijf moet inclusief zijn. Discriminatie op basis van je relatiestatus mag niet. 

Gino Van Ossel, professor Marketing aan de Vlerick Business School

En er is nog een tweede reden waarom Van Ossel twijfelt aan een mogelijk Belgisch succes van Singles' Day. “Je moet als bedrijf heel erg aandachtig blijven om inclusief te zijn. Ik denk nu spontaan aan een actie van een doe-het-zelf zaak waarbij de korting enkel gericht was op vrouwen. Het kot was te klein. Want dat was discriminatie op basis van geslacht. En dat mag niet, net zoals je niet mag discrimineren op basis van je relatiestatus."

Van Ossel vindt het meer opportuun mochten bedrijven creatiever omgaan met promoties. “Ik geloof wel in een concept waarbij een chambre d'hôte of een restaurant een singles-korting aanbiedt voor wie bijvoorbeeld alleen komt eten. Dat is een heel andere manier om deze doelgroep te benaderen.”  

11 november valt op een feestdag : probleem?

België is één van de landen waar 11 november een feestdag is. Is dat een probleem? "Integendeel. Voor de e-commerce is dat net goed. Mocht Valentijn op een feestdag vallen, dan zou dat een probleem zijn en commercieel niet interessant zijn. Maar bij Singles' Day is dat net een voordeel, ook omdat je er gemakkelijk een vierdaagse korting van kan maken.”

Meest gelezen