Meta eist van adverteerders voortaan openheid over gebruik AI

Een advertentie van Meta in New York City. © MvdV

Meta gaat van adverteerders eisen dat ze bekendmaken wanneer advertenties over politieke kwesties met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) gemaakt zijn. Het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp wil zo de verspreiding van nepnieuws voorkomen.

De nieuwe regels worden in 2024 van kracht, maakte het bedrijf bekend. Adverteerders zullen onder meer moeten aangeven wanneer kunstmatige intelligentie gebruikt wordt om mensen uitspraken of dingen te laten doen die ze nooit echt hebben gedaan. Als adverteerders niet bekendmaken waar ze AI of andere digitale technieken hebben gebruikt, zal Meta de advertentie weigeren.

Google en Microsoft

Ook andere technologiebedrijven worstelen met de neveneffecten van AI. Eerder dit jaar kondigde Google aan dat adverteerders in de aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen verplicht openbaar moeten maken wanneer hun berichten door AI zijn gemaakt. Microsoft maakte woensdag bekend dat het Amerikaanse presidentskandidaten gaat helpen om nepvideo’s aan te pakken.

Partner Content