Shell klaagt Greenpeace aan: “geen acties meer op onze infrastructuur”

In een van de grootste rechtszaken ooit tegen Greenpeace staat de milieuorganisatie tegenover oliebedrijf Shell. Die laatste sleept Greenpeace voor de rechter voor de bezetting van een van hun drijvende olieplatformen eerder dit jaar.

In het nieuws: Shell eist minstens 2,1 miljoen dollar.

Wat voorafging: Eind januari gingen activisten van Greenpeace ongevraagd aan boord bij het Penguins-platform, een drijvend platform van Shell. Ze bleven 13 dagen aan boord. Het geëiste bedrag moet eerdere juridische kosten en de kosten voor het mobiliseren van een extra veiligheidsvaartuig vergoeden. Daarnaast wil Shell garanties dat er niet langer tegen de infrastructuur geprotesteerd wordt.

Overal ter wereld

  • Greenpeace meldt op haar website dat Shell met een schadevergoedingsclaim van 8,6 miljoen dollar op de proppen komt als de organisatie nog “protesteert bij de infrastructuur van Shell op zee of in havens overal ter wereld”.
  • Greenpeace reageert dat het enkel zal stoppen met protesteren als Shell zich aan de rechterlijke uitspraak houdt van de Nederlandse rechtbank in 2021. Daaronder zou Shell 45 haar emissies met 45 procent moeten reduceren tegen 2030.
  • Maar wanneer alles is gebolwerkt zou het olieveld in de Britse zee zo’n 45.000 vaten olie per dag kunnen produceren.
  • Shell respecteert het recht van Greenpeace om te protesteren, maar zei aan de Financial Times dat dit “veilig en volgens de wet” moet gebeuren.

Oliedorst

Maar daar heeft Shell voorlopig nog geen zin in.

  • In 2018 keurde Shell plannen goed om de olieproductie in het Penguin-field te verlengen. Dat veld ligt ten noordoosten van de Shetlandeilanden in de Britse Noordzee. Dat is waar het vaartuig van Shell naar onderweg was toen Greenpeace toesloeg.
  • Bovendien ziet het ernaar uit dat de totale wereldwijde vraag nog zal stijgen, vooraleer het begint te dalen.
  • Recent voerde het oliebedrijf ook in alle stilte ’s werelds grootste project af om CO2-compensaties te ontwikkelen. Daarmee zouden bedrijven die te veel uitstoot hebben compensatiekredieten kunnen kopen. In realiteit is het echter weinig efficiënt.
Meer