Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

Europese Parlementsleden akkoord over (afgezwakte) Euro 7-norm

De plenaire vergadering van het Europese Parlement heeft de herziening van de nieuwe uitstootnormen voor voertuigen, oftewel de Euro 7-norm, goedgekeurd. Die norm moet de uitstoot van verontreinigende stoffen verminderen. Het parlement zal nu met de Commissie en de lidstaten van de Europese Unie verder onderhandelen over de definitieve wet. 

Met de Euro 7-norm wil Europa de luchtvervuiling door de uitstoot van fijnstof en stikstofoxide verder doen dalen. Voor personenwagens zou dat 35 procent minder stikstofoxide betekenen in vergelijking met de huidige Euro 6-norm. 

Daarnaast bevat de Euronorm voor het eerst ook regels over verminderde uitstoot van fijnstof en plastic deeltjes die vrijkomen door slijtage van de banden en bij het remmen. Dat alles moet leiden tot een betere luchtkwaliteit en minder vroegtijdige overlijdens door luchtvervuiling.

Afgezwakt voorstel

De eerste versie van de Euro 7-norm werd een jaar geleden al voorgesteld door de Europese Commissie. Origineel was het de bedoeling dat die normen vanaf juli 2025 in werking zouden treden. 

Maar er kwam heel wat kritiek op het voorstel, zowel vanuit de milieuorganisaties als de auto-industrie. 

De auto-industrie trok uiteindelijk aan het langste eind. Door lobbywerk zal de deadline opschuiven richting juli 2030, en werden sommige regels in de norm minder streng. 

Het aangepaste, afgezwakte voorstel werd eerder al goedgekeurd door de Milieucommissie van het Europees Parlement, en heeft nu ook een stemming in de plenaire vergadering van het Europese Parlement doorstaan. In totaal waren er 329 stemmen voor, 230 tegen en 41 onthoudingen. 

"Balans weg van extremen" vs. "slechter dan nutteloos"

Volgens Tsjechisch parlementslid en rapporteur Alexandr Vondra (ECR) heeft het Europees Parlement met de nieuwe norm "een balans gevonden tussen milieudoelstellingen en de essentiële belangen van fabrikanten."

"Het zou contraproductief zijn om milieubeleid uit te voeren dat zowel de Europese industrie als haar burgers schade toebrengt. Met ons compromis dienen we de belangen van alle betrokken partijen en sturen we weg van extreme posities", aldus het Europese parlementslid. 

EU-wetgevers zouden de norm beter "Euro 6 F" noemen

ngo Transport & Environment (T&E)

De ngo Transport & Environment (T&E) houdt er dan weer een andere mening op na. De ngo had eerder al aangegeven dat de autolobby volgens hen met valse argumenten het invoeren van een striktere Euro 7-norm saboteerde. T&E hoopte dat het parlement de afzwakking van de regelgeving toch nog zou terugschroeven, maar dat is dus niet gebeurd. 

In een reactie op hun website noemt de ngo de nieuwe norm "slechter dan nutteloos." De nieuwe norm slaagt er volgens hen niet om de bescherming tegen luchtvervuiling aanzienlijk te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger, de Euro 6-norm. In de plaats van Euro 7, zou het voorstel beter de naam "Euro 6 F" krijgen, aldus T&E. 

Meest gelezen