“Geur van rottende eieren wijst vaak op een ernstig probleem”: zo pak je die vieze geur in je auto aan
Een muffe lucht of de geur van rotte eieren in je auto is geen pretje. Toch komt het relatief vaak voor. Met deze tips zorg je letterlijk voor frisse lucht aan boord. “Met een desinfecterende spray stinkt je airco niet meer, maar dat betekent niet dat je airco geen onderhoud nodig heeft.”
Vooral als het buiten klammer wordt en regenbuien veelvuldig over het land trekken, is de kans op vocht, schimmels en een vieze, muffe lucht groot. Dat komt doordat bacteriën zich in de herfst en winter ongehinderd kunnen vermenigvuldigen op de verdamper van het airconditioningsysteem. Meestal hebben de problemen die leiden tot een vieze lucht in je auto dezelfde reden: verwaarloosd onderhoud. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van stank in je auto-interieur.
1. Airconditioning niet gedesinfecteerd
Wanneer de airconditioning na het inschakelen onaangenaam ruikt, is het tijd voor desinfectie. Dat kun je eenvoudig zelf doen met een reinigingsspray die je in de auto moet spuiten met gesloten ramen en deuren terwijl de airconditioning draait. Als alternatief is er speciaal schuim dat je rechtstreeks op de verdamper spuit. Deze producten zijn te koop bij onder meer autospeciaalzaken.
Mensen met allergieën moeten minstens één keer per jaar hun filters vervangen om te voorkomen dat pollen in het interieur terechtkomen.
2. Rondrijden met een oud pollenfilter
De interieurfilter van de auto moet je regelmatig vervangen. Ook hier kunnen zich bacteriën nestelen die stank veroorzaken. Tevens kan er vochtvorming plaatsvinden. Mensen met allergieën moeten minstens één keer per jaar hun filters vervangen om te voorkomen dat pollen in het interieur terechtkomen. Vooral actieve koolfilters zorgen ervoor dat schadelijke stikstofoxiden uit de lucht worden gefilterd. Ze kosten nauwelijks meer dan een gewoon papieren filter. De filter vervangen, is eenvoudig. In de handleiding van je auto staat hoe dit moet.
3. Bijvullen van airco met koudemiddel
Met een desinfecterende spray stinkt je airco niet meer, maar dat betekent niet dat je airco geen onderhoud nodig heeft. In één jaar tijd verliest een airconditioningsysteem gemiddeld 15 procent koudemiddel. Geen wonder dat het systeem na verloop van tijd vermogen verliest, en uiteindelijk niet meer koelt. Daarom moet je minstens om de drie, of beter nog om de twee jaar, een onderhoud laten uitvoeren door een vakman. Niet alleen vult die het koelmiddel bij, ook controleert die het airconditioningsysteem op lekken.
4. Onverhoopte vochtvorming
Als het muf ruikt, zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een makkelijke toegangspoort voor nattigheid. Ook wanneer je met natgeregende kleding in de auto stapt, komt er vocht naar binnen. De eerste tekenen van te vochtige binnenlucht zijn snel aangedampte ramen. Speciale auto-ontvochtigers of kattenbakvulling in een stoffen zak of oude sok kunnen hierbij helpen. Het airconditioningsysteem haalt ook vocht uit de lucht. Als je niets doet, loop je niet alleen kans op een slechte geur, maar ook op schimmelvorming.
De airconditioning moet je regelmatig gebruiken. Dit voorkomt niet alleen vieze luchtjes, maar ook schade aan de airco zelf.
5. De ventilatie niet (lang) op recirculatie laten staan
Het ventilatiesysteem mag niet permanent uitstaan of in de recirculatiestand staan, omdat er dan geen verse lucht in het interieur komt. Hierdoor kan vocht niet ontsnappen en ruikt het snel muf. Daarom zet je de ventilatie best altijd op een lage stand. De airconditioning moet je ook regelmatig gebruiken. Dit voorkomt niet alleen vieze luchtjes, maar ook schade aan de airco zelf.
6. Problemen met het brandstof- of uitlaatsysteem
Wanneer je tijdens het autorijden een sterke geur ruikt, zoals zwavel of rotte eieren, is dat vaak een aanwijzing voor een ernstig probleem. De geur komt van de kleine hoeveelheid waterstofsulfide of zwavel in de brandstof. Waterstofsulfide wordt meestal omgezet in geurloze zwaveldioxide. Als er echter iets mis is met het brandstof- of uitlaatsysteem, komt deze geur in het interieur terecht. De oorzaak zit dan mogelijk in een onvolledige verbranding en kan meerdere oorzaken hebben, die in de regel alleen door een expert ontdekt kan worden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden