© Shutterstock

Grootschalige studie bewijst dat BMW- en Porsche-rijders vaker betrokken zijn bij ongeval met ‘rommelig rijgedrag’: “Tijd om te bekijken hoe die merken zich in de markt zetten”

Een grootschalige Britse studie heeft aangetoond dat bestuurders met een Subaru, Porsche of BMW statisch gezien vaker betrokken zijn in een ongeval waarbij er sprake was van ‘rommelig rijgedrag’. Volgens de onderzoekers zou marketing een van de oorzaken kunnen zijn.

Bron: The Guardian

In de studie, die gepubliceerd werd in de Journal of Social Marketing, werden meer dan 400.0000 verkeersongevallen in het Verenigd Koninkrijk geanalyseerd. Daaruit bleek dat wanneer “riskante of agressieve manoeuvres” een rol speelden bij botsingen, er een significant statistisch verschil was in de verantwoordelijkheid van bestuurders van verschillende merken.

‘Rommelig rijgedrag’ - waaronder bijvoorbeeld te hard rijden, door een rood licht rijden, inhalen over dubbele witte lijnen of het negeren van een voetgangersoversteekplaats - was vaker een factor wanneer er een Subaru, Porsche of BMW bij betrokken was dan bij een Skoda of Hyundai bijvoorbeeld.

Volgens een hypothese van de onderzoekers zou marketing een belangrijke factor kunnen spelen. In de botsingsgegevens van het Department for Transport kwam een hoger percentage van dat “rommelige rijgedrag’ voor bij merken die in grote lijnen gekarakteriseerd worden als merken met “reclame en marketing die prestatiegericht rijden lijken te vieren, kijk naar mij, koning-van-de-weg spul”. Dat meldt Alan Tapp, professor sociale marketing aan de Universiteit van West-Engeland en hoofdauteur van de studie.

“Het is kip en ei: kiezen agressieve bestuurders voor bepaalde auto’s of maken merken het erger?”, zegt Tapp. “We weten dat sommige automerken elk jaar wereldwijd honderden miljoenen dollars uitgeven om hun auto’s te promoten met beeldmateriaal dat, in sommige gevallen, subtiel een verband legt tussen hun automerk en high performance rijden. We weten ook dat het design van sommige merken bestuurders lijkt aan te spreken die de grenzen van de prestaties willen verleggen.”

“Natuurlijk houden deze fabrikanten zich aan de wetten en regels die op hen van toepassing zijn en we suggereren niet het tegendeel. Maar nu deze gegevens aan het licht zijn gekomen, moeten we er bij de fabrikanten en regelgevende instanties op aandringen om nog eens goed te kijken naar de manier waarop moderne marketingtechnieken een negatief effect kunnen hebben op de verkeersveiligheid?”

Fabrikanten introduceren allerlei innovatieve technologie om de veiligheid te verbeteren, maar de bestuurder is wel nog steeds een mens, klinkt het.

De verschillende genoemde automerken lieten aan de Britse krant The Guardian weten dat veiligheid hun eerste prioriteit.

 (sgg)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER