Even afslaan voor wat extra kilowatts? Helaas. De koffie kan je er wel krijgen.

Over 500 meter kan je je auto hier níét laden: “We moeten er nog een rode lijn over kleven”

De E17 tussen Gent en Antwerpen lijkt het mekka voor bestuurders die elektrisch rijden. Nieuwe signalisatieborden geven aan dat je op élke parking kan laden. Dat wordt vloeken voor wie afrijdt met een bijna platte batterij.

Jan Claeys

Het Agentschap Wegen en Verkeer is bezig met het plaatsen van nieuwe signalisatieborden die de weg wijzen naar parkings langs onze snelwegen. Ze zeggen pendelaars hoe ver het nog is, en ook wat de parking te bieden heeft. U kent ze wel: een koffietasje, een bed, een benzinepomp. En sinds kort ook vaak: een icoon met een elektriciteitskabel. Die laatste staan op 500 meter en 2 kilometer. Handig voor wie wat kilowatts nodig heeft. Alleen, langs de E17 in Gentbrugge, Waasmunster en Kruibeke staan er helemaal geen (snel)laadpalen, wat de borden ook mogen beweren. Op het traject tussen Antwerpen en Gent kan je enkel in Kalken bijtanken.

De ‘fantoomiconen’ zullen de komende weken en maanden ongetwijfeld voor frustraties zorgen bij bestuurders. Hallo, Agentschap Wegen en Verkeer? “De borden zijn inderdaad onlangs geïnstalleerd”, zegt woordvoerder Katrien Kiekens. “Er moet nog een rode diagonale sticker opkomen. Zodat de bestuurders kunnen zien dat ze níét kunnen laden.” Euhm, ja. “En als er ooit snelladers komen op die parkings, kunnen we die sticker weer weghalen. Want die zullen er de komende tijd steeds meer komen.” Op de vraag of er op de bewuste parkings concrete plannen zijn voor de installatie van laadinfrastructuur, is het antwoord “neen”. In Waasmunster kunnen geërgerde elektrische rijders gelukkig een frietje steken als tegen-medicijn.

Het is niet de eerste keer dat er grote ogen getrokken worden bij de plaatsing van nieuwe signalisatieborden. Eerder dit jaar werd het Agentschap Wegen en Verkeer teruggefloten door mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) toen in Antwerpen borden werden geplaatst naar de bestemmingen Liège en Namur. “We hanteren de taal van de bestemming”, vond het Agentschap. Peeters vond dan weer dat de taalwetgeving moest gerespecteerd worden.

In mei was er ook ophef over borden. Minister Lydia Peeters wilde dat Liège weer Luik werd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer