Rijbewijs met punten, nultolerantie voor alcohol en sneller flitsen: Vias wil "nu actie" op vlak van verkeersveiligheid

Verkeersinstituut Vias toont zich bijzonder kritisch voor de keuzes die in ons land worden gemaakt op het vlak van verkeersveiligheid. "Veel goede intenties, maar slechts beperkte maatregelen", klinkt het. Het instituut vreest dat België de vooropgestelde doelstellingen tegen 2030 niet zal halen en lijst in een politiek memorandum (getiteld "Actie nu") 12 maatregelen op die "zo snel mogelijk zouden moeten ingevoerd worden".

Vorig jaar kwamen in België 540 mensen om het leven in het verkeer. "Ons land heeft bij de laatste Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid een doelstelling uitgesproken van maximaal 320 verkeersdoden tegen 2030. Zonder bijkomende maatregelen halen we die doelstelling niet", klinkt het bij verkeersinstituut Vias.

"We stellen vast dat er in het domein van verkeersveiligheid veel goede intenties zijn, maar er slechts beperkte maatregelen genomen worden", aldus CEO Karin Genoe. "Het gaat eerder over ‘correcties’ in de wegcode dan echte maatregelen die levens kunnen redden. De structurele maatregelen blijven uit."

"De maatregelen die genomen werden, hebben te weinig impact. Het aantal verkeersdoden daalt te traag", zegt Karin Genoe in "De ochtend" op Radio 1:

"Actie nu"

Over verschillende maatregelen wordt al jaren gediscussieerd, maar is er geen politiek akkoord om ze ook in te voeren. "Als alle beleidsmakers samenwerken en hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen tientallen levens gered worden", oordeelt Vias. Daarom publiceert het instituut vandaag een memorandum om "de aandacht van de politiek te vestigen op de noodzaak om snel te handelen". 

In het memorandum (getiteld "Actie nu") staan 12 concrete maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen te laten dalen. Maatregelen die volgens Vias elders hun waarde al hebben bewezen, maar bij ons al te lang op tafel liggen zonder ooit uitgevoerd te zijn.

Het gaat dan onder meer over nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders, een rijbewijs met punten of slimme camera’s die gsm-gebruik achter het stuur kunnen detecteren. Maatregelen die volgens Vias "zo snel mogelijk zouden ingevoerd moeten worden".

Minister Peeters (Open VLD) voorstander van rijbewijs met punten

Volgens Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft Vlaanderen tijdens deze legislatuur "een echte topprioriteit gemaakt van veilige en comfortabele infrastructuur". Maar ze erkent ook dat er nog een lange weg moet afgelegd worden: "Handhaving blijft de grootste uitdaging", klinkt het. 

De minister is daarom voorstander van het voorstel van Vias om snel het rijbewijs met punten in te voeren. Daarnaast benadrukt ze ook dat "de ingebruikname van nieuwe trajectcontroles, de efficiëntere werking van de snelheidscamera’s en de afschaffing van de tolerantiemarges leiden tot een stelselmatige toename van de pakkans voor snelheidsovertreders in Vlaanderen".

De 12 maatregelen uit het politiek memorandum ("Actie nu") van Vias Institute:

  1. Verlaging van de technische marge van snelheidsmetingen
  2. Veralgemening van trajectcontroles bij wegenwerken 
  3. Goed gedrag van weggebruikers belonen 
  4. Helm verplichten voor gebruikers van een e-step 
  5. Nultolerantie voor alcohol voor alle bestuurders 
  6. Invoering van een rijbewijs met punten
  7. Camerasysteem gebruiken om gsm achter het stuur te beboeten
  8. Introductie van een digitaal rijbewijs 
  9. Verbod op waarschuwingssystemen voor mobiele controles 
  10. Het bezit en vervoer van lachgas verbieden 
  11. Meer controle op drugs in het verkeer 
  12. Leesbare, kwaliteitsvolle en conflictvrije infrastructuur

Meest gelezen