Lydia Peeters verdedigt premie van 5.000 euro voor elektrische wagen: “Particuliere kopers hebben duwtje in de rug nodig”

De Vlaamse regering wil de aankoop van elektrische wagens verder stimuleren, zo raakte eind september bekend. Wie volgend jaar een elektrische wagen koopt, komt in aanmerking voor een premie tot 5.000 euro. Business AM sprak erover met Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).


Beluister hier het volledige interview met minister Peeters:


In het nieuws: de Vlaamse overheid gaat vanaf 2024 een premie van 5.000 euro toekennen aan particulieren die een nieuwe elektrische wagen kopen. Het gaat hier wel om auto’s met een kostprijs onder 40.000 euro.

  • Peeters: “In het straatbeeld zien we om en bij de 140.000 elektrische wagens (in België, red.). Van de elektrische wagens die vandaag rondrijden, zijn bijna 90 procent bedrijfswagens. Particulieren hebben nog een duwtje in de rug nodig om een zero-emissievoertuig te kopen.”
  • “Dit is omdat de aankoopprijs nog altijd doorslaggevend is. Vandaar dat we de mensen die overwegen om een nieuwe auto te kopen, met een premie over de streep willen trekken om te kiezen voor een elektrisch voertuig en niet langer voor een voertuig met een fossiele verbrandingsmotor.”

(Geen) voordeel voor China

De kritiek: Chinese spelers brengen binnenkort goedkopere elektrische wagens op de Europese markt. De Vlaamse maatregel zou daardoor Chinese merken bevoordelen ten koste van Europese merken.

  • Peeters wuift die kritiek weg: “Het moment dat een wagen toegelaten wordt tot de Europese markt betekent dat die wagen hier voldoet aan de veiligheids- en milieunormen. Vanuit Vlaanderen kunnen we geen onderscheid maken tussen die wagens onderling. Men gaat vanuit Europa een grondige controle doen om te kijken of er geen subsidiëring van de constructeur is. Maar dat is aan Europa.”
  • “Op de lijst van auto’s die in aanmerking komen voor een premie staan 31 modellen. 22 daarvan zijn Europese modellen. Het is dus zeker niet dat wij Chinese modellen gaan bevoordelen.”

Een breder klimaatplan

Uitgezoomd: De subsidie kadert in een breder klimaatplan, aldus Peeters. Ook de infrastructuur wordt aangepakt.

  • “Mobiliteit heeft een aandeel van 21 procent in de CO2-uitstoot. We moeten daar maatregelen in nemen. Dat betekent dat we enerzijds het aantal voertuigkilometers willen verschuiven naar duurzame alternatieven. Vandaar dat we heel veel geld investeren in fietsinfrastructuur en openbaar vervoer.”
  • “Maar daarnaast kunnen we de auto ook niet wegdenken. We willen dat mensen kiezen voor een elektrisch voertuig, omdat dat beter is voor de luchtkwaliteit en voor het klimaat.”
  • “Qua infrastructuur zitten we op de juiste snelheid”, vindt de minister. “We hebben de ambitie om tegen 2025 35.000 laadpalen te hebben. Vandaag tellen we er al 31.000, in 2021 waren dat er 4.000. Het gaat echt heel snel. We hebben straks ook ultrasnelle laadinfrastructuur om de 25 kilometer op alle drukke verkeersassen.”
  • “Mensen die geen eigen laadinfrastructuur kunnen hebben omwille van het feit dat ze geen eigen garage of geen eigen inrit hebben, kunnen via ons digitaal loket een aanvraag indienen om laadinfrastructuur op het publieke domein te krijgen.”

(evb)

Meer