We weten er weinig over, maar denken dat AI ons werkleven drastisch zal veranderen

© Getty Images/iStockphoto

Ongeveer de helft van de Belgen heeft ondertussen weet van het bestaan van AI-tools, maar amper 23 procent van de Belgen heeft ze ook al eens uitgetest. En toch leeft er angst dat ons werkleven er drastisch door zal veranderen.

Nina Bernaerts

45 procent van de Belgen heeft al eens van generatieve AI gehoord. Daarmee is ons land hekkensluiter in het rijtje West-Europese landen, maar de percentages liggen wel erg dicht bij elkaar. Het Verenigd Koninkrijk ligt op kop met 51 procent en wordt gevolgd door Nederland. Dat blijkt uit het Digital Consumer Trends Report van Deloitte, waarbij voor het eerst gekeken werd naar het gebruik van artificiële intelligentie in ons land.

Maar lang niet de helft van de Belgen gebruikt ook effectief AI. Amper 23 procent van die groep heeft AI al eens getest, en dan voornamelijk de tool ChatGPT. Van die 23 procent heeft ongeveer een derde het ooit eens geprobeerd, 20 procent gebruikt het wekelijks en ongeveer een kwart maandelijks. Amper 5 procent zegt het dagelijks te incorporeren. Wie het gebruikt, doet dat overigens vooral thuis om persoonlijke redenen. Toch denken we massaal dat AI onze jobs of althans onze jobinhoud gaat veranderen. Maar liefst 50 procent is ervan overtuigd dat er minder jobs zullen zijn en 36 procent denkt dat AI op een bepaalde manier de eigen job zal veranderen.

Uit het onderzoek blijkt nog dat we AI slecht kunnen inschatten. Een aanzienlijk deel van de respondenten is zich niet bewust van de mogelijke onnauwkeurigheden van AI-tools. Maar liefst één op de drie gelooft dat de technologie altijd juist en onbevooroordeeld antwoorden produceert. De idee dat AI geen fouten maakt is zeer problematisch, zegt Vincent Fosty van Deloitte. “De huidige generatieve AI-tools op de markt zijn taalmodellen die verkeerde voorspellingen kunnen maken, een fenomeen dat ook wel ‘hallucinatie’ wordt genoemd. Het model kan bijvoorbeeld zinnen voorschotelen die feitelijk onjuist zijn, maar die door de context voor sommige lezers heel plausibel klinken. Het is daarom belangrijk om blijvend in te zetten op AI-geletterdheid zodat gebruikers voldoende gewapend zijn om onjuiste antwoorden te kunnen herkennen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen