Onderwijspartners sluiten pact voor sterkere lerarenopleidingen: “We leggen de lat hoger”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en vertegenwoordigers van het hoger onderwijs hebben een pact gesloten om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te versterken. Dit pact maakt deel uit van de strijd tegen het lerarentekort en de strijd voor meer onderwijskwaliteit. “We leggen de lat hoger in de lerarenopleidingen, wat zal leiden tot sterkere leerkrachten en dus meer onderwijskwaliteit”, zegt Weyts. Voor deze hervormingen investeert Weyts vanaf januari 15 miljoen euro extra per jaar om dit mogelijk te maken.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts schoof aan tafel met alle lerarenopleidingen van zowel hogescholen als universiteiten en onderhandelde maandenlang over concrete verbintenissen om de kwaliteit nog te verbeteren en de aantrekkelijkheid te verhogen.
Weyts heeft nu een pact gesloten met de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA) en de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) om de lerarenopleidingen gericht en structureel te versterken. Zo krijgt het curriculum in de educatieve bachelors een grondige update, met meer aandacht voor vakkennis, vakdidactiek en klasmanagement. Er komt in alle opleidingen meer aandacht voor Nederlands, zodat elke leerkracht een taalleerkracht wordt. Het accent verschuift ook meer naar de praktijk. Zo krijgen studenten meer kansen om praktijkervaring op te doen. Ook tijdens hun opleiding kunnen studenten betaald worden om vervangingsopdrachten uit te voeren op scholen. Studenten die al eerder een masterdiploma behaalden zullen in de lerarenopleiding niet nog eens een klassieke masterproef moeten pennen: in de plaats komt er voor hen een aangepaste masterpraktijkproef, met meer aandacht voor de klaspraktijk.
Voor zij-instromers die soms nog worstelen met bijvoorbeeld uitdagende klassen komt er een ‘EHBO-pakket’ op maat. Er komt ook een gloednieuwe masteropleiding basisonderwijs, waardoor de lerarenkamer van de basisschool versterkt wordt met extra expertise. Een master verhoogt ook de maatschappelijke waardering en de instroom van sterke profielen.
15 miljoen euro extra per jaar
Weyts investeert vanaf januari 15 miljoen euro extra per jaar in de lerarenopleidingen om al deze hervormingen mogelijk te maken. “De lerarenopleidingen zijn cruciale bondgenoten om de onderwijskwaliteit op te krikken en het lerarentekort aan te pakken”, zegt Weyts.
“We hebben de voorbije jaren al geïnvesteerd in de lerarenopleidingen, door bijvoorbeeld de startproef te introduceren. Onze hervormingen werpen al vruchten af, want er zijn opnieuw méér inschrijvingen nadat er 10 jaar lang een dalende trend was. Nu zetten we volgende stappen, zodat toekomstige leerkrachten een sterke start krijgen en we komaf maken met de negatieve perceptie die soms nog bestaat ten opzichte van de lerarenopleiding. Samen met de introductie van de master basisonderwijs trekken we zo sterke profielen aan voor de mooiste job ter wereld”, aldus Weyts.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
Zonnepanelen maken je deels onafhankelijk van de volatiele energieprijzen, zijn goed voor het milieu én je verdient ze op termijn terug. Heb je er nog geen op je dak liggen, maar wil je wel graag op de groene kar springen? Of wil je je bestaande exemplaren vervangen? Bouwsite Livios vroeg aan zonnepanelenexpert David Houthoofd van Energy Protect waarop je moet letten bij het vergelijken van offertes. -
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft in het midden van de coronapandemie een rapport achtergehouden dat info bevatte die de veiligheid van leerkrachten en leerlingen in scholen ten goede kon komen. Dat bevestigde de topman van de Onderwijsinspectie vandaag in een interview. HLN reconstrueerde de feiten. Wie gaf de opdracht om niet te publiceren? Waarom? En wat stond er in het rapport? -
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
Scholen die een nieuwe richting in de klassieke talen Latijn of Grieks starten, krijgen drie in plaats van twee schooljaren de tijd om minstens vijf leerlingen te tellen. Dat heeft Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) beslist. -
UPDATE
Onderwijsinspectie heeft te weinig impact op kwaliteit onderwijs, maar kan vanaf dit schooljaar kordater optreden
-
PREMIUM57
De pakkende brief van onze reporter over de PISA-cijfers: “Generatie dom. Zal het gáán, ja?”
-
Meer startende studenten in lerarenopleidingen
De Vlaamse hogescholen zien 9.773 studiestarters in hun lerarenopleidingen. Dat is een toename met ruim vijf procent ten opzichte van vorig academiejaar, toen het aantal ook al in de lift zat. “De dalende trend van de afgelopen tien jaar lijkt eindelijk fundamenteel gekeerd”, zo meldt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) vandaag op basis van cijfers van de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA). -
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
Het lerarentekort is nog verder toegenomen en is nu dubbel zo groot als bij de start van het schooljaar. Dat stelt het Gemeenschapsonderwijs GO! vast na een bevraging bij 523 scholen. -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”