IBM stopt reclame op X nadat advertenties verschenen naast naziberichten
De Amerikaanse technologiereus IBM schort zijn reclame op het socialenetwerkplatform X (het voormalige Twitter) op na berichten dat advertenties voor het bedrijf verschenen naast nazipropaganda.
Advertenties voor verscheidene techbedrijven, onder wie dus IBM, verschenen op X onder propaganda voor Adolf Hitler en andere nazisympathieën. De informatie werd aan het licht gebracht door de ngo Media Matters, die strijdt tegen desinformatie.
In een reactie zegt IBM een nultolerantie tegenover haatspraak en discriminatie te hanteren. Het bedrijf schort in afwachting van meer duidelijkheid zijn advertenties op X op.
Sinds de overname van Twitter door Elon Musk zijn de regels op X inzake desinformatie versoepeld, zijn het aantal moderators verminderd en zijn verscheidene controversiële figuren opnieuw toegelaten op het socialemediaplatform. Volgens verscheidene organisaties heeft dat geleid tot een stijging van desinformatie en haatspraak op X.
Sinds de overname door Musk ziijn veel bedrijven ook afgehaakt en kampt X met tegenvallende reclame-inkomsten.