De sluis in Terneuzen (foto North Sea Port)

Stremming kanaal Gent-Terneuzen om water af te voeren, heeft nauwelijks impact op de Gentse haven

Het tijdelijk stilleggen van het scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Terneuzen heeft geen economische gevolgen voor North Sea Port. Bij laagtij worden de sluizen in Terneuzen opengezet om het overtollige water snel af te voeren naar de Westerschelde en de Noordzee. Alle schepen worden opnieuw ingepland en kunnen bij hoogtij het kanaal opvaren.

Sinds gisteravond wordt het scheepvaartverkeer op het kanaal Gent-Terneuzen bij laagtij gestremd. In Nederland worden dan de sluisdeuren opengezet, zodat het overtollige water met hoog debiet naar de Westerschelde kan stromen. Schepen moeten wachten tot het weer vloed is, om door de sluis te kunnen varen.

“We kennen de momenten waarop water gespuid wordt”, zegt Johan Bresseleers van North Sea Port. “Daarom passen we de planning aan, zodat schepen vroeger of later het kanaal in- of uitvaren. Daarom heeft het bijna geen economische impact op de werking van de Gentse haven.”

Buffercapaciteit

Het is de eerste keer dat deze maatregel genomen wordt. Normaal wordt het overtollige water vooral afgevoerd via Gent en de Schelde naar Antwerpen. Nu wordt er dus gekozen voor de korte weg via Terneuzen.

“Door zowel de west- als de oostsluis in Terneuzen open te zetten hebben we veel water uit de ringvaart en het kanaal Gent-Terneuzen richting de Westerschelde kunnen sturen”, zegt Geert Weymeis van de Vlaamse Waterweg. “Daardoor bouwen we nu een buffercapaciteit, zodat er plaats komt op onze waterwegen om een eventuele nieuwe stijging op te vangen. In de nacht van zaterdag op zondag verwachten we namelijk opnieuw veel neerslag.”

Ook vandaag kunnen er tussen 11 en 15 uur geen schepen door de sluizen. Er wordt weer water uit het kanaal gespuid naar de Westerschelde. 

Meest gelezen