Mobiele flitscamera’s worden volgend jaar strenger

Een mobiele flitscamera in Genk.© Chris Nelis

Net als de vaste flitspalen zullen ook de mobiele camera’s strenger worden voor snelheidsovertredingen. De veiligheidsmarge om meetfouten te voorkomen, wordt minder ruim.

Bron: Belga

Sinds midden 2022 flitsen de vaste camera’s al strenger, maar vanaf volgend jaar wordt de tolerantiemarge bij snelheidsovertredingen ook voor mobiele flitscamera’s afgebouwd, zo meldt Het Laatste Nieuws.

Er bestaat een marge waardoor men niet al vanaf 1 kilometer per uur te snel een boete in de bus krijgt. In het verleden werd men op autosnelwegen soms pas geflitst vanaf 140 km per uur, of werden er quota voor boetes gehanteerd. Vorige zomer kondigde toenmalig minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) aan dat de vaste flitscamera’s en de trajectcontroles op snelwegen enkel nog de technische marge tot 129 kilometer per uur zullen hanteren.

Uit intern mailverkeer dat Het Laatste Nieuws kon inkijken, blijkt nu dat justitie en politie nog een stapje verder gaan: ook bij de mobiele flitscamera’s worden de vijzen binnenkort strakker aangedraaid. ‘Dankzij het extra geld dat werd vrijgemaakt tijdens de begrotingsonderhandelingen in oktober, kunnen we vanaf 2024 van start gaan met het actieplan verkeersveiligheid, waarbij we onder meer de tolerantiemarges en quota van mobiele camera’s op autosnelwegen afschaffen’, bevestigt de woordvoerder van de FOD Justitie in de krant. ‘We willen de pakkans vergroten door meer boetes te innen. Doordat we meer personeel krijgen, kunnen we dat extra werk aan.’

Maar behalve verkeersveiligheid, blijken ook de inkomsten uit boetes een belangrijke motivatie voor de verstrenging, blijkt uit het intern mailverkeer. Vorig jaar brachten de verkeersboetes minstens 543 miljoen euro op. De woordvoerder benadrukt dat slechts een klein deel van de geïnde boetes naar de staatskas gaat: drie vierde vloeit naar het verkeersveiligheidsfonds.