André de Laat bij de foto van zijn op het bewuste kruispunt verongelukte dochter Loes.© JAA

André de Laat na herinrichting kruispunt waarop dochter Loes verongelukte: “Goede zaak maar dit had veel eerder moeten gebeuren”

Schoten -

Het kruispunt van de Horstebaan met de Amerlolaan is terug open voor het verkeer. De nieuwe verkeerslichten gaan er elk moment in werking. André de Laat, vader van Loes (7) die bijna drie jaar geleden verongelukte op deze plek, waardeert deze inspanning van de gemeente. “Wel tragisch dat er eerst een kind moest sterven alvorens men tot de actie overging”, aldus de Laat.

Jan Auman

De vloekende automobilisten die de voorbije weken de lange files trotseerden op de onderbroken Horstebaan leken wel te vergeten waarom ze moesten aanschuiven. De werken gebeurden om het kruispunt waar op 24 februari 2021 Loes de Laat bij het oversteken onder de wielen van een aanhangwagen terecht kwam en stierf beter te beveiligen. Een drama dat niet alleen heel Schoten maar grote delen van Vlaanderen beroerd heeft met de eenhoorn als onuitwisbaar symbool voor de betreurde spring-in’t-veld van de Burgemeester Marnixschool.

Mogelijk maakte de kleine meid een inschattingsfout, maar ideaal was de weginfrastructuur er zeker niet. Er lag zelfs geen zebrapad op deze druk plek met nochtans twee scholen en een park in de nabijheid. De voorbije jaren werd de toegelaten snelheid op de Horstebaan verlaagd tot 50 km per uur, staat er ‘s morgens (nog altijd) een gemachtigd opzichter, werd er wél een zebrapad geschilderd en kwam er een wachtzone voor overstekende fietsers.

Nu werden ook ‘vraaggestuurde verkeerslichten’ geïnstalleerd. Voetgangers of fietsers kunnen via een drukknop het verkeer op de Horstebaan onderbreken om veilig over te steken. Het kruispunt kreeg een volledige makeover met bijzondere aandacht voor de zwakke weggebruiker.

Ondanks het hondenweer werd de herinrichting en beter beveiliging van het kruispunt Horstebaan/Amerlolaan deze week afgewerkt. Het is klaar nu en de lichtenzijn in werking.© JAA

2009

“Kijk”, toon André de Laat sereen een krantenknipsel uit Gazet Van Antwerpen uit 2009. “Toen al vroeg een buurtbewoner om maatregelen. Ook het Octopusplan dat de gemeente in 2016 uitrolde met de bedoeling om de scholen beter te beveiligen, werd niet aangegrepen om dit gevaarlijke punt aan te pakken. Uiteindelijk is ons Loes daar wel in geslaagd.”

André de Laat en echtgenote Nathalie voelen zich gehoord door burgemeester Maarten De Veuster (N-VA), politiechef Jack Vissers en andere vertegenwoordigers van het lokaal bestuur. “We kijken ook kritisch positief naar deze uiteindelijke herinrichting van ‘kruispunt Loes’, dat we aanvankelijk meden, maar intussen ook zelf terug gebruiken om bijvoorbeeld naar Merksem of Brasschaat rijden”, vertelt André.

Hij is professioneel zelf met de beveiliging van werkomgevingen bezig en was dan ook blij dat de gemeente om zijn inbreng vroeg om het kruispunt beter in te richten. “Jammer dat de communicatie al gauw is stilgevallen. Op basis van welke factoren net deze inrichting finaal werd gekozen, is ons dan ook niet duidelijk. De studie gebeurde achter gesloten deuren en we kregen geen inzage in de besluitvorming. Uiteindelijk hebben wij ook maar moeten vaststellen dat er een gele affiche hing en dat de werken begonnen.”

Op deze plek verongelukte Loes bijna drie jaar geleden. Het heeft even geduurd, maar nu is de knooppunt grondig vernaderd van uitzicht en beter beveiligd.© JAA

Gemiste kans

“Ik vind het een gemiste kans dat de gemeente geen beroep heeft gedaan op Frank Witlox, nochtans een internationaal gerenommeerde ‘Urban Mobility Expert’ én Schotenaar”, aldus André de Laat. “Wat nu gerealiseerd werd, beteken zeker een verbetering van de situatie, maar is geen kwalitatieve oplossing die rekening houdt met de groei van mobiliteit op langere termijn.”

“Ik had persoonlijk ook liever gezien dat de er een lange middenberm was gelegd tussen de twee rijstroken van de Horstebaan, met oversteekplaaten voor voetgangers en fietsers en verplicht naar het centrum afslaand verkeer vanuit de Amerlolaan. Het gevaar bestaat nu dat sluipverkeer de Wijngaardlaan en Amerlolaan zal misbruiken om van de Ridder Walter van Havrelaan ‘snel’ naar de Horstebaan te geraken.”

Tijdens de werken werd het verkeer geregeld met tijdelijk verkeerslichten om het verkeer via de ene beschikbare rijstrook te leiden. Ook voor fietsers was een veilig oversteek voorzien.© JAA

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners