Archieffoto ter illustratie

"Gezien worden? Het licht aan jou!": Turnhoutse campagne vraagt jongeren om fietsverlichting te gebruiken 

"Gezien worden? Het licht aan jou!" is de slogan van een nieuwe preventiecampagne van de stad Turnhout om jongeren aan te moedigen om hun fietsverlichting te gebruiken. "We mikken vooral op jongeren tussen 12 en 18 jaar. Zij lopen dubbel zoveel risico op een ongeval op weg naar school in vergelijking met kinderen," zegt schepen van Mobiliteit Marc Boogers (Groen).

Nu de dagen donkerder worden, wil Turnhout jongeren extra aanmoedigen om hun fietsverlichting te gebruiken. Dat doet de stad met de preventiecampagne "Gezien worden? Het licht aan jou!". Vooral jongeren tussen 12 en 18 jaar hebben die extra aanmoediging nodig volgens schepen van Preventie en Jeugd Jan Van Otten (Vooruit).

"Wij zijn een scholierenstad waar duizenden jongeren met de fiets naar school gaan. Kinderen worden door hun ouders vaak nog begeleid op weg naar school. Maar pubers veranderen vaak van school als ze naar het secundair onderwijs gaan. Ze gaan ook alleen op pad en durven hun verlichting al eens te vergeten." En die fietsverlichting is cruciaal voor de veiligheid. 

Woensdagnamiddag

Er zijn niet alleen flyers en affiches met de nieuwe slogan, de leerkrachten zullen ook hun deel doen in de laatste weken van november, zegt Van Otten. "Wanneer jongeren op school aankomen zonder werkende verlichting, zal de leerkracht hen aanspreken. We sturen de dag zelf ook nog een bericht naar de ouders."

Vanaf december tot eind januari zal de politie extra controleren op de verlichting. "Leerlingen die een eerste keer betrapt worden, moeten op woensdagnamiddag een verkeersklas volgen bij de politie zodat ze het belang van die verlichting inzien." Wanneer de jongeren nog een keer betrapt worden, volgt een boete.  

Schepenen Marc Boogers (links) en Jan Van Otten met een affiche van de nieuwe campagne
Stad Turnhout

Meest gelezen