Freepik.com

Economische Inspectie stelt dit jaar al meer dan 10.000 inbreuken bij webwinkels vast: "Vooral oplichters en ongevraagde producten"

De Economische Inspectie heeft dit jaar al bijna 10.000 inbreuken bij webwinkels vastgesteld. De meeste overtredingen gaan over oplichting, phishing en niet-geleverde of ongevraagde producten of diensten. Eind deze week is het Black Friday en proberen veel mensen online koopjes te doen. De overheid is daarom met een campagne gestart om consumenten te waarschuwen voor malafide webshops. 

Radio2 trekt door Vlaanderen met de Radio2 Digitour om de Vlamingen digitaal sterker te maken. Kim Debrie gaat op zoek naar antwoorden op jouw vragen. Heb je zelf een verhaal of vraag, kom langs op een van de locaties of laat het ons weten via consumenten@radio2.be.

Sinds 2020, het coronajaar waarin heel veel online werd geshopt, heeft de Economische Inspectie het aantal controles op webwinkels opgedreven. Dit jaar heeft de Inspectie al 9.942 inbreuken vastgesteld. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de FOD Economie, gemeten tot 13 november. De Inspectie voert preventieve controles uit, maar grijpt ook in wanneer ze meldingen krijgt van ontevreden klanten via het Meldpunt.

De meest voorkomende klachten zijn fraude en oplichting (bv. phishing), het niet leveren van bestelde goederen of ongevraagd goederen of diensten leveren. "De Economische Inspectie werkt hard om daar tegen te strijden. Ze nemen geregeld goederen in beslag, halen websites offline of laten bankrekeningen van oplichters afsluiten", legt staatssecretaris voor Consumentenbescherming, Alexia Bertrand (Open VLD), uit. "Webwinkels die inbreuken plegen, krijgen ook boetes."

De Economische Inspectie werkt hard om tegen malafide webwinkels te strijden. Ze nemen geregeld goederen in beslag of halen websites offline

Alexia Bertrand (Open VLD), staatssecretaris voor Consumentenbescherming

Dit jaar werden al 6.913 klachten ingediend via het Meldpunt. In 2020 waren er dat nog 11.628. Het aantal klachten daalt sinds 2020 elk jaar, in tegenstelling tot het aantal vastgestelde inbreuken, en dat is best opvallend.

Het kabinet van staatssecretaris Bertrand ziet verschillende oorzaken voor die dalende trend. "In 2020 zaten we in volle coronacrisis en werd er veel meer online gekocht. Sinds 2021 hebben we het aantal controles ook fors opgevoerd, dus dat zou ook een ontradend effect kunnen hebben", klinkt het. Ook zou het kunnen dat nog te weinig mensen de weg vinden naar het platform van de FOD Economie waarop je een klacht kunt indienen tegen frauduleuze webwinkels.

Bewuste consumenten

De Federale Overheid werkt daarom aan "Consumerconnect": een centrale website waarop consumenten met al hun vragen en klachten terecht moeten kunnen. "Die zal er eind januari zijn. Je zal er informatie terugvinden over je rechten als consument, maar ook een melding kunnen doen aan de Economische Inspectie van de FOD Economie. Allemaal op één platform", legt Bertrand uit.

De staatssecretaris vindt het belangrijk dat we allemaal bewuste consumenten zijn. "Je kan vermijden om in de val te trappen van frauduleuze webshops door bijvoorbeeld de reviews die een webwinkel krijgt vooraf te bekijken. Andere mensen die al zijn opgelicht zullen dat delen. Je kan best ook de contactgegevens van de winkel in kwestie natrekken en op de website van Safeonweb kan je zien of je al dan niet met een frauduleuze ondernemer te maken hebt", besluit Bertrand.

Meer over de campagne Veilige Webshops vind je op de website van de FOD Economie.

Beluister hier het gesprek over veilig online shoppen

Zo kan je nagaan of een webshop veilig is

  • Hoe heb je de webshop gevonden? Als je moest doorklikken vanop Facebook, Instagram of een ander social mediakanaal: let dan extra goed op.
  • Kijk goed met welke webshop je te doen hebt: wat is de naam, de URL, wie zit erachter? Is het een buitenlandse of een Belgische webshop? Een naam met .be betekent niet automatisch dat het een Belgische webshop is!
  • Ziet de webshop er professioneel uit of staan er veel taalfouten en onduidelijke foto's op de site?
  • Kijk of je duidelijke contactgegevens vindt op de site. Staat er waar je terecht kan als je een klacht of vraag hebt?
  • Ga op zoek naar reviews: zijn er veel klachten van andere consumenten?
  • Check de betaalwijze: vermijd internationale transfers en betaal niet via een link in een mail. 
  • Lees goed alle voorwaarden na vooraleer je iets bestelt.

Meer tips vind je op de "Webshopcheck" van het Europees Centrum voor de Consument. 

Zelf het slachtoffer van een malafide webwinkel? Signaleer je probleem bij het Meldpunt van de FOD Economie.

Meest gelezen