Klachtenstroom bij ombudsman energie houdt aan: “30 procent nog steeds gerelateerd aan IT- en communicatieproblemen”
MijnenergieDe federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. Tijdens de eerste negen maanden van 2023 ontving ze al meer dan 20.000 klachten en meldingen. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022, met bijna 27.000, te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om toelichting.
Géén (verwachte) daling
De consument kan bij de federale ombudsdienst voor energie terecht met vragen wanneer hij geen gehoor krijgt bij zijn energieleverancier. Nu de elektriciteits- en aardgasprijzen enigszins stabiliseren, ligt een afname van het aantal klachten in de lijn van de verwachtingen. In de realiteit blijkt dat echter niet het geval en steken er nieuwe frustraties de kop op.
Lees ook: Ombudsman pleit voor verjaringstermijn bij laattijdige facturatie.
Facturatieproblemen bovenaan
“Klachten gerelateerd aan de invoering van het communicatieprotocol MIG6 en het IT/communicatieplatform Atrias blijven nog steeds aanwezig”, steekt de ombudsman van wal. “Dat uit zich in problemen rond niet-ontvangen (slot)facturen (2.945 klachten), vertragingen op het vlak van leverancierswissels (630 klachten) en onterechte leverancierswissels of mystery switches (710 klachten). Problemen met verhuizen (1.730 klachten) blijven tevens slecht scoren. Het betekent dat 30 procent van de klachten nog steeds gerelateerd is aan IT- en communicatieproblemen tussen de marktpartijen (distributienetbeheerders en leveranciers).”
Een andere slokop vinden we terug bij de 1.120 klachten over de basispakketten en winterpremies voor elektriciteit en aardgas. “Het gaat dan vooral om premies die nog niet uitbetaald zijn aan klanten.”
IT-problemen Fluvius niet van de baan: 5.000 gezinnen wachten op eindafrekening energie.
Vraag om transparantie
Daartegenover staat dat de ombudsdienst in 2022 minder klachten ontving rond de aanpassing van voorschotten (1.230 klachten) en over prijs- en tariefwijzigingen (1.090 klachten). Eric Houtman verwijst daarbij naar de lagere en stabielere energieprijzen. “Toch zien we nog uitlopers van de hoge en volatiele prijzen van 2022, bijvoorbeeld wanneer klanten transparantie vragen van de toegepaste (hernieuwde) contracten, prijzen en kortingen (1.210 klachten), alsook over sociale tarieven (1.190 klachten). Laatstgenoemde categorie is vooral van toepassing op mensen die niet langer tot de uitgebreide doelgroep voor dat gunsttarief behoren.”
De vier meest voorkomende situaties op een rij: wat als je energiefactuur niet lijkt te kloppen?
Minder klachten rond dienstverlening
Wat de dienstverlening van de energieleveranciers betreft, oogt het plaatje iets gunstiger. “We ontvingen minder klachten (1.500 tegenover meer dan 4.000 klachten in 2022) over de onbereikbaarheid van klantendiensten van leveranciers, of de zeer lange wachttijden, maar we zitten zeker nog niet op niveau van voor de energiecrisis”, luidt het.
Nieuwe types klachten
Ten slotte zijn er de (nieuwe) klachtensoorten, gelinkt aan de energietransitie: vertraging bij het opmaken van facturen voor het gedeelte injectievergoeding (290 klachten), vertraging bij de opmaak van de maandafrekening (260 klachten) en bij de opstart van energiedelen (50 klachten).
Zoek de formule die het beste bij jouw situatie past: via de onderstaande vergelijker vind je snel en eenvoudig jouw voordeligste stroom- en gasleverancier.
Lees verder op Mijnenergie.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Mijnenergie.be.
Mijnenergie.be is een onafhankelijke energieprijzenvergelijker van elektriciteits- en gasaanbiedingen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Welk beleggingsplatform is het goedkoopst nu tarieven bij Saxo Bank zo dalen? Onze geldexpert vergelijkt 12 spelers
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Mijnenergie
Nieuw systeem schakelt toestel van Bosch of Siemens automatisch aan op voordeligste moment: de pro's en contra's in de kijker
Wie over een digitale meter en zonnepanelen beschikt, stemt zijn energieverbruik best af op de momenten dat de zon schijnt. Dat valt evenwel moeilijk te realiseren wanneer je vaak van huis bent. Daarom zorgen toestellenfabrikanten er nu voor dat het was- of droogprogramma automatisch start bij zonneschijn. Mijnenergie.be gaat na welke mogelijkheden die optie biedt. -
-
PREMIUM
Nog geen zomerreis geboekt? Inflatie zorgt voor ongeziene promoties in Turkije, Kroatië en andere populaire bestemmingen
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Schrijf je in voor de Belastingmarathon en laat je aangifte gratis nakijken door een belastingexpert
Voor de meeste Vlamingen betekent de jaarlijkse belastingaangifte stress. Het blijft een uitdaging om je weg te vinden in de doolhof aan codes in je belastingbrief. Een vergissing kan je veel geld kosten. HLN en VTM Nieuws schieten jou te hulp op zaterdag 25 mei tijdens een tweede editie van de Belastingmarathon. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
PREMIUM
Hoe herken én help je een gokverslaafde? Ervaringsdeskundige geeft advies: “Wees begripvol, maar bewaak ook je eigen grenzen”
-
PREMIUMPolitiek149
Vier van de zeven Vlaamse partijen zijn gewonnen voor een vermogenskadaster: goed nieuws voor de begroting, maar slecht nieuws voor u?
Het zorgbudget voor een oudere in een rusthuis of genieten van een sociaal tarief: CD&V zet in haar programma de deur open om die steun niet alleen afhankelijk te maken van jouw inkomen, maar ook van jouw bezittingen - van huizen tot beleggingen en aandelen. Volgens experten heb je daarvoor een vermogenskadaster nodig, iets waar Groen, PVDA en Vooruit al langer voor pleiten. Samen met prof fiscaal recht Michel Maus leggen we uit wat dat voor jou zou veranderen. Deze drie pijlers van je vermogen kan de fiscus in kaart brengen. -
PREMIUMBij de notaris
Noodgedwongen verhuist echtpaar naar serviceflat, maar dierbare urn wordt vergeten
Let altijd goed op als je je huis laat leeghalen wanneer je verhuist. Voor je het weet ben je een dierbare bezitting kwijt. Dat is ook wat een vrouw meemaakte met de urn van haar zus. “Haar dochter vertelde me het verhaal”, aldus een Nederlandse notaris. “Mijn beroep gaat dan ook veel verder dan aktes, documenten en wetten. Ik ben ook een vertrouwenspersoon met wie mensen hun zorgen, verwachtingen en verhalen delen.” -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?